lördag, januari 17, 2009

V75 på Åby den 17 januari


Dagens omgång körs på Åby utanför Göteborg. Banan har dubbla open stretch vilket gör att taktiken i loppen blir annorlunda mot andra banor.
Commander Crowe med Jonny Takter (bilden) startar i V75-mästaren och bör vinna det loppet utan svårigheter. Övriga lopp är lite luriga och det kan bli bra med pengar.

Lite om mina idéer, lopp för lopp.
Avd 1.
I första avdelningen blir 7 Marshland favorit. Det bör dock observeras att hästen är en nybliven fyraåring som nu möter äldre hästar vilket kan visa sig bli för svårt. Jag är inne på en riktig kantboll i det här loppet, 8 Don Cascade. Han startgalopperade på Bergsåker spelad till 6,5 gånger. Han kan få revansch idag om inte läget stökar till det. 9 Staro Borderline och 6 Effe Roc är inte heller borta.

Avd 2. I stoloppet har 1 Bachelores Dream chansen att leda från start till mål. Om Åke Svanstedt kör till från början med 6 Trigger Bris kan hon få ta över och 1 Bachelores Dream får rygg ledaren och kan avgöra via open stretch. Jag nöjer mig med två hästar här.

Avd 3. Jag har svårt att se 14 Commander Crowe förlora detta. Det handlar om en undantagshäst som inte skall ha något problem att slå det här gänget från dödens.

Avd 4. 6 Rumbleinthedjungel kan vara ett förslag till enkelstreck i avdelning fyra. 10 Robin K kanske är en bättre häst men han har varit borta och formen är osäker. Bakspåret sätter också ned chanserna. 1 Staro Blackstone, 9 Monark F.H. samt 5 I’m Alone Face streckas också.

Avd 5. Här avgörs vem av lärlingarna som skall bli V75 mästare och här kan det skrälla. Jag tippar 6 Oh It’s Wonderful som vinnare men tar med mer än halva fältet. 1 Los Memory och 12 Vagabond Hornline är de främsta opponenterna.

Avd 6. Om det inte var för open stretch hade jag lämnat 10 Livi Barcelona ogarderad. Risken är att tempot hålls nere och då kan det bli svårt att vinna. 2 Joel Cortina är Ludde mycket uppåt på och han kan mycket väl vinna. Jag tar även med 6 Mars som har kapacitet att vinna om han får ett lämpligt lopp.

Avd 7. 2 Redford Tuna, nu med ordinarie kusk, får bli min tipsetta. Med på kupongen kommer även 5 Temanyl, 3 Simb Tyrant och 1 El Guerroj.

Lycka till alla travspelare som brukar läsa mina idéer och glöm inte att det kan bli stora pengar på V75 även om två superfavoriter vinner.

Inga kommentarer: