fredag, januari 02, 2009

Farväl du gamla - saknad av få kan jag tro

Ring in det nya och ring ut det gamla i årets första, skälvande minut.

Ja, tack och hej säger jag. Det gamla året är väl inget man sörjer. Jag kommer att minnas en världsomfattande finanskris, banker som gick i konkurs, börser som förlorade nästan hälften av sitt värde och en fallande växelkurs för den svenska kronan mot bathen. Det var också året då ett fat olja kostade mer än 150 dollar som mest. Amerika utsåg sin första färgade president och Thailand fick en ny regering efter månader av oroligheter och Island var på gränsen till konkurs.
Det var också året då jag blev en ”riktig” pensionär, d v s jag fyllde 65 år. Men jag är glad att jag ser ut som max 55 och känner mig som 45. Man blir ju inte äldre än man gör sig och några större problem än halsont, nageltrång och skoskav har det gamla året inte bjudit på.
Hustrun passerade också en milstolpe 2008 då hon fyllde 40 år.
2008 var också året då storvinsterna uteblev och det får man väl tolka som att ”en olycka kommer inte ensam” (börskraschen är olyckskamraten) och båda har bidragit till en icke väsentlig åtstramning av de personliga utgifterna och en revidering av budgeten för det nya året.
Nu hoppas jag på ett bättre 2009, men fan tro’t, så snabbt vänder det nog inte även om man kan hoppas.

Inga kommentarer: