lördag, januari 31, 2009

Idag får man jubla över sju rätt på V75 - eller?

Örebrotravet bjuder på V75-finaler idag och det ser rätt så öppet ut. Genomgående så är det bra kvalitet på loppen och positioner och dagsform kommer säkert att vara avgörande i flera av loppen.
Själv väljer jag att spika i första och sjätte avdelningen - i likhet med många andra. Lite defensivt kan tyckas men med någon eller några skrällar i övriga lopp kan det bli bra med pengar ändå.
En utdelning runt hundratusen skulle inte vara helt fel men jag accepterar en lägre utdelning också.

Kommentarer, lopp för lopp.
Avd 1. 2 Orso blir storfavorit efter den senaste insatsen. Har han hämtat sig efter det loppet så bör det gå vägen idag också. Kapacitetsmässigt är han nog huvudet högre än konkurrenterna. Motståndet är dock hårdare den här gången men de värsta motståndarna 9 Superior As, 10 The Bad Rock och 11 Access Tooma har lottats till bakspår och 6 Iceland verkar leta efter formen så Orso är en mycket sund spik idag.

Avd 2. Klass l finalen ser många med chans och jag har svårt att bestämma mig för vem som vinner loppet. Om 1 Latitud kan hålla upp ledningen så blir han svårslagen annars är det mycket som talar för 3 Temanyl. Jag väljer att gardera friskt med 4 Oskar Palema, 7 Deliberate boy, 5 In April, 11 Boy Toy och 8 Martin L Sisu. Jag tar även med 12 Roberto som snart vinner lopp.

Avd 3. Här går tipset till 1 Trubadur då jag tror att han försvarar ledningen. 4 Marshland vann via open stretch senast och utmanar min vinnare. Övriga med chans är 5 Redford Tuna, 3 Airborn Tooma, 6 Baron Flax, 10 Saint Cloud, 8 Manstone’s Rose och 9 Tipster. 2 Locatelli Bob skall inte heller räknas bort, han var tvåa på Bergsåker efter 1 Trubadur och gör nästan rent i kuponghögen om han får nosen först.

Avd 4. 3 Robin K har äntligen fått ett vettigt spår och utmanar 1 I’m Alone Face om ledningen. Har Ludde bestämt sig så kör han så länge lampan lyser. Ett högt utgångstempo kan öppna för överraskningar. Vid överpace räknas 5 Rakas, 7 City Hall, 8 Chili Ås och 9 Give To Get. Det är möjligt att jag nöjer mig med två hästar i loppet, men värmningarna kan göra att jag streckar flera.

Avd 5. Stoloppet ser mycket öppet ut på förhand och jag tycker att det finns flera segeraspiranter. Streckfavoriten 13 Stardust Night startar från ett femtespår på tilläggsvolten och andrahandsfavoriten 9 Global Instinct har innerspår från tillägg, inga önskelägen förvisso och skrällen ligger på lut.
Av hästarna på startfållan räknas 5 Ina Tilly, 2 Yelga Boko och 7 Victoria Xing. Det är bara att strecka på så mycket som plånboken tillåter.

Avd 6. 2 Excallibur går ned en klass sen senast och måste ses med toppchans här. I grunden tror jag dock att 1 Livi Barcelona är en bättre häst men startspåret innebär nog att han fastnar invändigt. Om sedan Jonny Takter kör fram utvändigt om Excallibur med Joel Cortina är loppet låst. 10 Elviria, 3 Lindy Later och 5 Joel Cortina skall inte heller nonchaleras men jag spikar 2 Excallibur och känner mig inte ett dugg orolig.

Avd 7. 5 Derby Clipper är också ett alternativ till enkelstreck. Det är dock ingen bergvinnare, galopprisken från ett femtespår går inte att bortse från. Klarar han starten så tror jag inte gulddivisionshästarna tar 40 meter på honom även om 15 Go On Pale har toppform. Svåraste motståndet tror jag kommer från 4 Jean Dobel och 11 Que Pasa men jag tar även med 15 Go On Pale och 14 Order By Fax då en eventuell startgalopp för 5 Derby Clipper ändrar förutsättningarna.

Om enkelstrecken gör sin plikt och jag lyckats få övriga vinnare inom systemramen så klirrar det i kassan i eftermiddag, det bara känns så.

Inga kommentarer: