måndag, januari 12, 2009

Ur led är tiden

Vi skriver i dag den 12 januari 2009 och min utetermometer visar på 7,8 grader. Nästan åtta grader varmt i mitten på januari och den snö som föll i fjol har förvandlats till vatten.
Man undrar ju vad som händer, har vädergudarna fått spel?

Men å andra sidan är det mer än sju år sedan jag befann mig på den här breddgraden vid den här tidpunkten på året så minnet kanske sviker.

När jag börjar fundera så har jag nog inte upplevt en snörik vinter sedan 1994, vilket också vidimeras av vänner och bekanta här hemma i Sverige.
Väderprofeterna på TV har dock lovat ordning och reda redan under innevarande vecka, då skall nämligen temperaturen sjunka till ca femton grader men någon snö är inte i sikte.

Jag pratade med svågern i Lamduan i Thailand idag och han höll på att frysa ihjäl om jag uppfattade honom rätt. De har bara runt nitton grader tidigt på morgonen där borta. Jag talade om att mitt hjärta blöder och att jag lider med honom och de andra byborna.

Men vem skulle inte vilja byta, nitton grader varmt på morgonen står man väl ut med.

Inga kommentarer: