lördag, januari 24, 2009

V75 på Halmstadstravet den 24 januari 2009

Förra omgången är bara att glömma, det är nog den svåraste omgång som körts på V75. Idag ser det lättare ut på förhand och dessutom är det en hög med jackpott-miljoner att dela på för dem som sätter 7:an.
Det finns flera klara favoriter och chansen att någon eller några av dem vinner är stor som jag ser det. På Halmstad har man open stretch och det gynnar många gånger favoriterna då ledaren gärna släpper till favoriten och väljer att köra i rygg för att i stället ta chansen via innerspåret på upploppet.
Även om det blir några favoritsegrar så kan det bli en hyfsad utdelning ändå då några av loppen är öppna.

Kommentarer, lopp för lopp.
Avd 1. Omgången inleds med en jättefavorit i 1 Orso. Jag tror att han är tillräckligt snabb från start för att behålla ledningen och distansen är inget problem. Det luktar spets och slut lång väg. Om inget oförutsett inträffar så är det omgångens bästa spik. För dem som tror på förlust så är 2 Black Gold och 5 Giant Night Star aktuella.

Avd 2. Ett stolopp över sprinterdistans med några ekipage som höjer sig över mängden. Jag tror att 3 Vitesse Söndervang vinner det här även om hon inte startat på två månader. Hon har bra kapacitet för klassen och Erik Adielsson i vagnen. Det som kan ställa till det är om Torbjörn Jansson väljer att svara med 1 Fiona Southwind från start. Lars-Åke Söderholm är väldigt uppåt på 5 Right Over och anser att hon kan vara ett segerbud. Hon tar bort 90 % av systemen om hon sätter nosen främst. Timo Nurmos är också positiv när det gäller 7 Kahloa Gel och 9 Hankypanky Dancing. Jag tar även med 6 Rouge.

Avd 3. Ett ganska ihåligt gulddivisionslopp utan någon riktig favorit och min första tanke var 3 Skogans Joker. Men under veckan så har det mer och mer börjat luta åt att 2 Barfine Player vinner det här. Säker är jag inte och de båda nämnda får därför sällskap på kupongen med 9 Kocabar och 7 Fama Currit. 4 Euro Staro Crown har inte rosat marknaden i silverdivisionen så vad talar för att han skall vinna i gulddebuten? Han är hopplöst överstreckad enligt min mening.

Avd 4. Här bjuds vi på ännu ett stolopp, men med mer orutinerade damer än i avdelning två. 7 Carmen Launcher verkar bli storfavorit. Av förhandssnacket att döma så kan det vara ett enkelstreck. Jag avvaktar värmningsrapporterna och tar därefter ställning. Preliminärt väljer jag dock att gardera med 1 Dance Way, 2 Kimberly, 3 Down Victory Lane, 4 Pallina, 6 Örehus Zafir och 12 Winner’s Rose.

Avd 5. I klass III-försöket tror jag att 8 Robin K är bästa hästen men med dunkel form och dåligt startspår får han stå tillbaka för 4 Swift Code. Som svårast emot, förutom 8 Robin K, ser jag 9 Mount Ås, 2 Rescue, 1 Staro Blackstone. Jag varnar även för 10 Monark F.H. som möter ett enklare gäng än senast och rensar friskt bland kupongerna.

Avd 6. Min vinnare är 4 Bull Trapp som avslutade starkt senast och nu står på tur för vinst. Jag garderar med 3 Foreign Life, 11 El Guerruoj, 1 Alsace Cobra, 7 Reveneu J:r, 6 Casander Boy (som vunnit senast utan galopp) och 8 Nicke Boy.

Avd 7. Jag avslutar med att spika 5 Strong Boy D.E. som antagligen släpps till ledningen utan strid och därmed torde loppet vara över.

Systemet är på 7056 rader men med hjälp av Jokersystemet så har jag reducerat det till 1278 rader och 639 kronor.

Inga kommentarer: