söndag, juni 26, 2011

Det mesta är som vanligt....

Nu har vi varit hemma ett tag och det mesta verkar vara sig likt. Höga skatter, svindyr bensin och det är fortfarande rött ljus nio gånger av tio då man skall passera över viadukten i Bergsåker. På den politiska fronten verkar det inte heller hända något för att trafiken skall flyta bättre. Det verkar inte ha någon som helst betydelse till viken färg våra lokalpolitiker bekänner sig.
En annan sak jag reagerar på är omfattningen av klotter, som verkar öka för varje gång man kommer hem. Det förekommer överhuvudtaget inte i Surin och jag kan inte dra mig till minnes att ha sett det i Bangkok heller. Men det är klart, färgtillverkare och färghandlare skall ju också leva.

Självcensuren i svensk media verkar också fortfarande ligga som en stor presenning över obekväma sanningar men jag tycker mig ändå skönja en liten förändring. Nu publiceras delvis ocensurerade sanningar som avviker från det tidigare politiskt korrekta. SVD:s Per Gudmundsson och några till kallar nu sakerna för deras rätta namn vilket skulle ha varit otänkbart för bara åtta månader sedan. Risken för att journalister eller ansvariga utgivare skall uteslutas ur det intellektuella PK-ryggdunkandet verkar ha minskat till en del.

Men det är klart att pressen ökar på alla PK-tomtar när verkligheten nu smyger sig på från våra grannländer och övriga Europa, där man inte undanhåller befolkningen sanningen och allt fler sanningssägande sajter dyker upp på nätet. Jag väntar på ketchupeffekten och jag ser verkligen fram emot att se och höra alla förklaringar när de kommer för att göra sina pudlar.

Inga kommentarer: