lördag, juni 25, 2011

Nu handlar det om riktigt käk...

Jag har sagt det tidigare men jag säger det igen, det är skönt att vara i Sverige igen. Efter drygt åtta månader på andra sidan klotet så pockar gourmanden i mig på lite uppmärksamhet. När det gäller mina kulinariska behov så går det bara att tillfredsställa dem här hemma då mycket av det som fordras för att tillaga mina exotiska favoriträtter inte finns att köpa i mitt andra hemland. Inte ens med en rejäl handtryckning och då förstår de flesta att det bara inte finns.

Att få njuta av Findus potatisbullar med lingonsylt och knaperstekt bacon är som en dröm, för att inte tala om Abbas fiskbullar i hummer- eller räksås tillsammans med nykokt potatis. Efter åtta månader i ett kulinariskt mörker är det som att börja leva på nytt.

Som lämplig dryck till den första rätten rekommenderar jag det superba franska rödvinet Premier Cru Les Vercots 2007, från producenten Aloxe-Corton för det blygsamma priset av 372 kr per butelj, nr 95858 på monopolföretaget.

Till fiskbullarna fordras ett gott vitt vin och där rekommenderar jag det Sydafrikanska Semillion, årgång 2007 från Boekenhoutskloof för 229 kronor för en butelj (nr 74351 på monopolbolaget).

Inga kommentarer: