tisdag, februari 28, 2012

Tjyvarnas marknad....


När man bor så stor del av tiden i Thailand som vi gör gäller det att utnyttja alla möjligheter att föra över svenska kronor på billigast möjliga vis och till bästa växlingskurs. I första hand så har jag gjort det genom att föra över SEK via Internet från Swedbank och det har inte varit några problem. På två, till tre dagar har jag haft pengarna på mitt konto i Bangkok Bank till en bättre växlingskurs än exempelvis vad Forex och andra svenska penninginstitut erbjuder.
Girighetens logotye
Det händer också att jag använder mig av ICA-kortet för uttag i bankomater men sedan de thailändska bankerna började ta ut en avgift på 150 Bath per uttag gör jag det endast i undantagsfall.
I förra veckan skulle jag, som så många gånger förr föra över en summa SEK från Swedbank till Bangkok bank vilket visade sig vara omöjligt. Banken har nämligen begränsat de valutor som kan överföras till Thailand. Nu kan man endast överföra EUR, USD och Bath (THB).
Jag är ju en så’n där besvärlig jäkel, när jag sätter den sidan till och självklart skickade jag en förfrågan om vad denna ändring berodde på.
Jag fick följande svar från Swedbank ” Svenska kronor är möjligt att skicka till vissa länder men rekommenderas inte eftersom det kan innebära att överföringen tar längre tid samt att överföringen då ofta blir växlad till en sämre växlingskurs i utlandet. Till Thailand kan du endast skicka i följande valutor: THB, USD, EUR. Med vänlig hälsning Amer Kljako.”
Med andra ord förutsätter Swedbank att de har med en idiot att göra. Jag måste alltså köpa en annan valuta till en dålig kurs som jag sedan kan skicka till Thailand. Ännu ett sätt för en de svenska storbankerna att pungslå kunderna.
Det känns som om det är dags att kapa banden med Swedbank och det gör jag då jag kommer till Sverige nästa gång.
Genom Nordea kan jag fortfarande skicka valfri valuta.

Inga kommentarer: