torsdag, mars 15, 2012

Det är viktigt att hålla kroppen i trim...


Nu lider vintern mot sitt slut här borta och sakta men obönhörligt smyger sig den torra perioden på. Så från och med nu och fram till och med mitten på maj blir man inte överraskad om temperaturen stiger till över fyrtio grader. Redan nu har vi haft några dagar då termometern visat strax över fyrtio grader. Jag gillar värme men någon måtta får det ju vara, framför allt då vi har en bit till havet.
Att bedriva några motionsaktiviteter utomhus faller ju också på sin egen orimlighet med temperaturer över trettiofem, fyrtio grader. Nu är det tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen som gäller och för min egen del så föredrar jag eftermiddagarna.
Jag har som målsättning att ta mig runt mellan fyra och åtta varv, fyra till fem gånger i veckan och varje varv är drygt två kilometer. Jag försöker att hålla en takt på drygt sex km/tim och det brukar fungera för det mesta. Går jag åtta varv så dricker jag runt tre liter vatten och får då gå några vändor till bilen för att fylla på vattenflaskan.
När man går/joggar så dyker det upp mycket tankar i huvudet och många är de gånger då jag tänkt på de tider jag klarade av att prestera på trekilometers-banorna på Plutonchefskolan på LV5 i Sundsvall och på Kadettskolan i Göteborg som tjugoårig befälselev och tjugotvåårig kadett. Runt nio minuter och sällan över tio var vad som gällde på den tiden. Nu tar det runt tjugofem minuter och ibland längre tid att klara samma sträcka. Jag tycker definitivt inte om att bli gammal och det värsta är att man inte kan göra ett skit åt det.

Inga kommentarer: