lördag, juni 02, 2012

Hemma i Sundsvall igen....


Vi kom hem till Sundsvall på torsdag kväll efter att ha varit på resande fot sedan i söndags då vi lämnade Surin. Christer och Noj mötte på järnvägsstationen och ganska precis 18.30 klev vi över tröskeln till lägenheten.
Yaya började med ett varmt bad och sedan knoppade hon in. Själv packade jag upp varefter jag påbörjade öppnandet av den post som samlats under åtta månader och det var en ansenlig mängd. Trots att jag har en skylt på brevlådan där jag undanber mig all reklam så var det en hel del av den varan också. Jag har ingen aning om vem eller vilka som delar ut reklamen men kanske det kan vara någon analfabet från Somalia, men det är en ren spekulation.
"Rånad" i Birsta
Rolf och Karin som tittar till lägenheten hade gjort en grovsortering så fem kilo reklam var redan bortsorterad.
Strax före midnatt så var jag i stort sett klar med posten och gjorde därför hustrun sällskap i sängen.
Kroppen var naturligtvis programmerad på Thaitid så kl 04.00 på fredag morgon var jag klarvaken och att somna om var inte att tänka på. Det var bara att avsluta postöppningen och att se till att få en del andra saker gjorda, som att ställa på bilen, meddela återupptagande av TV-licensen och fixa till en lista på vad som måste inhandlas mm.
Vi åttatiden vaknade Yaya och hennes första fråga var om det var morgon eller kväll. Sedan packade hon upp och när det var klart började hon dammsuga och dammtorka i lägenheten.
På eftermiddagen åkte vi ut till Birsta för att handla mat och annat som behövs för att överleva. I kassan blev jag riktigt medveten om att jag är i Sverige nu. Motsvarande inköp i Surin skulle inte ha kostat hälften av vad jag fick betala här.

Inga kommentarer: