lördag, juni 23, 2012

De som inte gör sitt jobb....


Jag bara kände att jag fått nog och att jag på något sätt måste få utlopp för min frustration när det gäller den svenska invandringspolitiken och dess konsekvenser.
En väsentlig orsak till att politikerna kan fortsätta sin ansvarslösa politik är de svenska medborgarnas okunnighet och naivitet. Detta beror i sin tur på att den svenska journalistkåren inte gör sitt jobb. Svenska journalister fungerar som maktens taltrattar och anser sig ha som sitt främsta uppdrag att uppfostra medborgarna att ”tänka rätt” i stället för att objektivt beskriva verkligheten och ifrågasätta våra politiker och beskriva konsekvenserna av deras beslut.
Aha, nu är han på gång igen den där främlingsfientliga rasisten kanske många tycker. Men så är det inte. Jag har under de sista tio åren bott utomlands större delen av tiden och har ingenting emot andra folkslag. Men det ingår i strategin att brännmärka de som är kritiska till integrationshaveriet som ”främlingsfientliga”, ”rasister” eller ”nazister” vilket vanligtvis får vanliga människor att tiga.
Däremot har jag mycket synpunkter på dem som ansvarar för hur det har blivit i Sverige. Ett Sverige som nu har världens mest extrema invandringspolitik och där allt fler människor har allt svårare att känna igen sig. Ett Sverige som har förvandlats till ett splittrat och otryggt land med ca 150 utanförskapsområden, högre arbetslöshet, högre barnfattigdom, kraftigt ökande och alltmer brutal våldsbrottslighet, anlagda miljonbränder och Europarekord i anmälda våldtäkter.
Som jag skrev inledningsvis har jag fått nog vilket bland annat har tagit sig uttryck i ett brev till Sundsvalls Tidning enligt följande:     

Hej

Jag har prenumererat på Sundsvalls Tidning i ca 45 år. De senaste tio åren har jag vistats utomlands ca 7-8 månader varje år och har då gjort uppehåll i prenumerationen.
Utomlands har jag kunnat ta del av nyheter, sport och annat som intresserat mig via st.nu och andra tidningars nätversioner. Utöver de mer etablerade mediernas nätversioner har allt fler nya sajter introducerats på Internet under de senaste åren. När man gör en jämförelse mellan dessa sajter och etablerade medier kan man konstatera att mycket förtigs, förvanskas och vinklas i de etablerade medierna. Etablerade medier, bland annat st.nu använder sig också av felaktiga beskrivningar i olika situationer. I flera fall har st.nu beskrivit illegala invandrare som flyktingar trots att dessa personer fått sin flyktingstatus och sina asylskäl prövade av samtliga instanser och icke befunnits ha skäl att få permanent uppehållstillstånd i Sverige.
Om detta är en medveten strategi från media, i syfte att vilseleda läsarna eller brist på kunskap och kompetens hos den svenska journalistkåren kan jag naturligtvis inte uttala mig om men det är lika illa oavsett vilket.
Jag är också övertygad om att medias underlåtenhet att korrekt beskriva den svenska asyl- och migrationspolitiken och framförallt dess konsekvenser, gör att det redan låga förtroendet för journalistkåren kommer att sjunka ännu mer.
Jag har funderat mycket över detta och jag har diskuterat det med vänner och bekanta här hemma i Sverige och kunnat konstatera att jag är långt ifrån ensam om min uppfattning.
Då jag inte känner förtroende för det ni skriver har jag därför beslutat att inte återuppta prenumerationen på ST denna gång utan i stället säga upp mitt abonnemang.

Med vänlig hälsning

Abonnentnr: 515776

Inga kommentarer: