söndag, juni 10, 2012

Hemlandstoner....


Nu har vi varit hemma drygt en vecka och även om vädret inte har varit vad man hoppats på så finns det annat man uppskattar med Sverige.
Stilla flyter Selångersån
En hårdbrödsmacka med prickekorv, filmjölk med müssli och blåbärssylt eller varför inte bruna bönor och bogfläsk som är exempel på sånt jag fått avstå under de senaste åtta månaderna och som jag tar igen nu. Det lär säker bli en och annan princess- och knäckbakelse också. I stället för den uteblivna julskinkan får det bli en midsommarskinka under förutsättning att jag får tag i en rimmad skinka.
Att ha förmånen att komma ut i den svenska naturen är lite annat än att utöva motionsaktiviteter i Surins motionsinrättning med sina tvåkilometersbanor även om den anläggningen tillhör en av Thailands bästa. Att följa Selångersån, att runda Selångersfjärden eller att ta ett eller flera varv i Bergsåkers elljusspår känns helt överlägset. Här kan vi också tala om höjdskillnader vilka inte alls finns i Surin.
Men tyvärr så finns det en del som gått snett i mitt hemland också och till det tänker jag återkomma.  

Inga kommentarer: