måndag, december 24, 2012

Ännu en vecka har gått...



Det har väl inte varit några av mina bästa veckor direkt så det är skönt att det är måndag och en ny vecka tar sin början. 
Arbete ger hälsa och välstånd
Dessutom är det ju julafton i dag.

I början på veckan var vi hem till byn där arbetet med muren runt hustruns ägor fortskrider enligt planerna. Det var till och med så att hon fick fart på unge herr’n också. Att få en bild på honom där han är i arbetstagen är nog lika unikt som att fånga någon av de få kvarvarande tigrarna i Thailands djungler på bild.

Själv har jag vänt upp en liten täppa där jag sått kålrötter, rädisor och morötter. Jag kommer att komplettera med potatis framöver. Det skall bli intressant att se hur det utvecklar sig.

I början på veckan, eller om det var i slutet på förra veckan, åkte jag på en rejäl magsjuka vilken föranledde en antibiotikakur under fem dagar. Dagarna bara rasar iväg så det är lite svårt med tidsperspektiven ibland. Men nu har jag återhämtat mig igen

Ny maskin på plats
Tvättmaskinen la i alla fall av för gott under veckan och den här gången hjälpte inga upplivningsförsök. Det var motorn som kastat in handduken efter nio års hårt arbete. Det var bara för mig att scanna av marknaden och se vilka alternativ som fanns så jag åkte runt på ett antal butiker och de mest intressanta objekten låg i intervallet runt 20 000 bath. Jag fastnade till slut för en Electrolux för 19 900 bath.  Jag förklarade för säljaren att jag måste rådgöra med hustrun innan vi bestämde oss och lovade återkomma under eftermiddagen.

Så efter lite taktiksnack i hemmet återvände jag tillsammans med hustrun och hon förklarade att hon var mer intresserad av en annan maskin i en annan butik och som var billigare. Men som vanligt fanns det prutmån så innan det var klart så var det 16 900 bath som gällde. Då slog jag till, innan han hann ändra sig. I priset ingick även hemkörning och installation och innan vi lämnat butiken hade hustrun även tjatat till sig några kilo tvättmedel.
Vårt julträd

På V75 har det gått dåligt och växlingskursen beter sig som en jojo och mest är det bara skit så nu kan det bara bli bättre.

Som sagt, det är julafton i dag och Christer och Noj hälsar på från Khorat. Det blir en snöfri julafton och någon julskinka har jag inte lyckats uppbringa. Men Janssons frestelse, revbensspjäll, wienerkorvar, köttbullar och lite annat smått och gott blir det i alla fall.

Julgran är vi också utan men Mijo har fixat lite julstämning genom att klä på ett av våra träd lite julgransprydnader. Lite julsånger lär vi väl också lyssna på.

Vår tomte
 
God jul och gott nytt år öskar jag alla som läser min blogg.        

Inga kommentarer: