fredag, mars 29, 2013

Inför dotterns bröllop....



I morgon är det dags för bröllopet efter flera veckors förberedelser. Hustrun har definitivt inte varit sig själv under den senaste tiden, nerverna har legat utanpå som man brukar säga. Själv har jag legat lågt, då eventuella förslag eller synpunkter från min sida mest brukar betraktas som pittoreska inslag då jag inte är bevandrad i de thailändska traditionerna.


Det är en hel del som skall förberedas, beställas, inköpas, hämtas, iordningställas etc. Tillstånd har inhämtats för att få annektera halva körbanan utanför huset och för att få spela musik efter en viss tid på kvällen. Högtalare (modell större) och musikanläggning har hyrts liksom tält, bord och stolar samt fläktar. Fyra grisar har hämtats, slaktats och grillningen har påbörjats. Inköp av drycker som, läsk, cola, öl och destillerade dito har inhandlats i ett relativt tidigt skede medan frukt, grönsaker och andra färskvaror inhandlats de senaste dagarna.

Nästan hela byn samt släkt, vänner och bekanta har engagerats i förberedelsearbetet och det mesta verkar ha gått enligt förhoppningarna. Damerna har koncentrerat sig på matlagningen medan den manliga delen ansvarat för de tekniska frågorna som tältresning och uppkoppling av ljudanläggning. Själv har jag deltagit i visst transportarbete i begränsad omfattning och eftersom vi har hunden som måste utfordras två gånger per dag har jag klarat mig ifrån övertidsarbete.

Sent i kväll skall det mesta vara klart inför själva bröllopet och åtföljande partaj.
 
Ingen brist på drycker direkt


Ett av tälten på plats

Iordningställande av mat

Det är en hel del som skall diskas innan det används

Många som är engagerade

Bara glada miner
 

Inga kommentarer: