fredag, oktober 11, 2013

Återhämtningen går sakta framåt...



Det är bara sex dagar sedan jag kom hit, men det känns som månader. Det har varit omtumlande dagar med mycket att fixa och stå i. En hel del av problemen är nu åtgärdade, dels genom egen försorg dels med hjälp av hantverkare med olika specialiteter.
Vattenskadad köksinredning
Dörrarna som svällt av vattnet går nu att stänga, pumpen fungerar så att man kan duscha, demolerade armaturer är utbytta och hjulen på grinden och skjutdörrarna i entrén är också utbytta. Jag har också bytt åtta glödlampor sedan jag återvände. Det är lite märkligt att ungdomar, och andra med för den delen, inte lärt sig att byta varken glödlampor eller lysrör.
Igår hämtade man tvättmaskinen och där gäller garantin. Paniken är dock nära här hemma då man tycks ha glömt att det går att vätta för hand också.
Manual, servicebok mm på tork
Vad gäller bilen så är det mycket som inte är åtgärdat trots att jag betalat mer än 13 000 bath, men jag har fört diskussioner med försäkringsbolaget och på måndag skall jag lämna bilen för åtgärdande av kvarstående fel som beror på översvämningen men även för att få bucklor, repor mm, som ingen vill vidkännas, åtgärdade samt en omlackering av bilen. Jag får själv tillskjuta 4 000 bath och så mister jag bonusen på försäkringen. Att det varit rejält med vatten i bilen råder det inte minsta tvivel om då servicebok, manual och andra dokument som förvarades i handskfacket var genomblöta, Detsamma gäller kartorna som jag förvarade stolsfickan.
Målning av nya dörrfoder
Skadorna i huset på möbler, men främst på köksinredningen, har nu besiktats och en skadeanmälan har upprättats och skickats till bolagets huvudkontor i Bangkok. Jag har även varit i kontakt med en advokat som översatt den del i försäkringsvillkoren som handlar om vattenskador, från thailändska till engelska. Jag bifogade översättningen, på advokatkontorets dokument, för att visa att det handlar om en kille som är på alerten och inte finner sig i vad som helst utan gör allt för att få sin rätt. Jag känner mig lite försiktigt optimistisk trots allt.
Den förstörda köksinredningen har utgått ur sortimentet och vi har tittat på olika alternativ som kan passa ihop med överskåpen. Man hamnar någonstans mellan 18 – 25000 bath. Oavsett vad försäkringsbolaget fattar för beslut så måste inredningen bytas ut.
Varje dag dyker det upp nya frågetecken. En hopfällbar arbetsbänk och två arbetsbockar som jag förvarade utomhus har försvunnit. Jag köper inte unga herrn’s teori om att de skall ha flutit i väg i samband med översvämningen då de var av metall. En borrmaskin och flera andra verktyg har också fått fötter (eller fenor).


Inga kommentarer: