torsdag, oktober 17, 2013

Livet går vidare....


Före...

Det har varit två jobbiga veckor och det dyker hela tiden upp nya problem. I min enfald hade jag trott att de skåp som drabbats av översvämningen hade tömts på innehållet och rengjorts. Men så har inte varit fallet till alla delar. I en låda simmade pannkakslaggen i vatten och ugnens nedre del har också varit under vatten. Då jag använde ugnen för första gången sedan vi återkom fick jag inte upp värmen till mer än 150 grader vilket kan tyda på att värmeelementen i botten kan ha skadats.
Efter...
Jag har köpt en fanerskiva, modell större ur viken jag sågat några skåpbottnar och hyllor som jag sedan bytt ut. Några av de skåpluckor som jag lät tillverka i samband med husköpet har också farit illa liksom karmarna till dessa. Nu är dessa av massivt trä vilket gör att de går att renovera och vissa delar av karmarna håller jag på att byta ut. Köksskåpen däremot är ohjälpligt förstörda liksom lådhurtsarna och där har vi beställt nytt och leverans är lovad tills i mitten på nästa vecka. Kostnaden för detta uppgår till ca 18 000 bath och då ingår demontering av de skadade skåpen och montering av de nya. Vi har ännu inte hört något från försäkringsbolaget så det känns osäkert om vi kommer att få någon ersättning.
I övrigt så är bilen på reparation sedan i måndags och jag är lovad att återfå den inom en vecka. Men det brukar i regel vara en viss differens mellan europeisk tid och Thailändsk tid.
Tvättmaskinen hämtade man i slutet på förra veckan och där har man tvingats beställa reservdelar från Bangkok. Förhoppningsvis har vi den åter under nästa vecka.
Gatan i onsdags
Under den här veckan hade vi några kraftiga regnväder och gatan täcktes ganska snabbt upp till tio cm vatten. Men det är långt ifrån den nivå som ställde till problemen. Men man kommer inte ifrån att det känns lite oroligt då vattennivån stiger på gatan.
Jag funderar också på hur man skall kunna förhindra en återupprepning och vissa åtgärder kommer jag att vidta före årsskiftet. Bland annat skall pumpen flyttas upp från marknivå och den ränna som för bort vattnet från taket till kök och duschrum skall bytas ut. I övrigt så är man beroende av att elförsörjningen fungerar för utan el fungerar inte heller pumparna.

1 kommentar:

stenis sa...

Det är bara att bitaihop,och ta en gin tonic
Sten från ett soligt Kata Beach