tisdag, oktober 08, 2013

Koll på läget…



Att påstå att jag har full kontroll över situationen skulle vara att ta i lite i överkant. Det dyker upp nya problem hela tiden. Igår konstaterade jag att tvättmaskin inte fungerade och det hade den tydligen inte gjort på några veckor. Det problemet har inte med översvämningen att göra och des
Så här såg det ut som värst
sbättre har inte garantin gått ut ännu. Den införskaffades så sent som i april så där tror jag inte att det skall vara några problem.  En liten tröst i bedrövelsen.
Vissa saker har jag åtgärdat själv och andra saker har jag haft en elektriker som fixat. Men köksinredningen går knappast att återställa i ursprungligt skick så hur jag skall gå tillväga med det har jag ännu inte tagit ställning till. Vi har haft kontakt med försäkringsbolaget där vi har huset försäkrat och de har lovat att skicka en skadereglerare snarast möjligt. Jag tror att det kan bli svårt att få ersättning för de skador översvämningen ställt till med. Däremot hyser jag vissa förhoppningar om att de skador som beror på att det regnat in i duschrummet kommer att ersättas till vissa delar. Sedan blir det naturligtvis en tolkningsfråga att fastställa vilka skador som beror på vad.
Jag var ju 800 mil härifrån när detta hände och kan ju bara spekulera. Men jag tycker inte att det låter helt orimligt att köksinredningen skadats på grund av att det regnat in och att avloppet inte tog undan vattenmassorna.
Bilen fick jag igen sent igår kväll. Jag har nu anledning att förmoda att vattnet stått upp till i underkant på ratten. Nu är bilen rengjord och olje- och filterbyten utförda. Men det märks att det hänt saker då bl a mekanismerna för ryggstöden på sätena inte funkar som de gjorde tidigare. Signalhornet är ur funktion och strålkastarglasen är täckta av kondensvatten.
Idag har vi besökt försäkringsbolaget där jag har bilen försäkrad och det lät helt negativt till att börja med men en i personalen talade engelska så efter en stund tog han fram en skadeanmälningsblankett som Yaya fick fylla i. Jag påtalade att jag övertalats att ta den dyraste varianten (VIP) då jag tecknade försäkringen och att man framhållit att den täckte alla tänkbara situationer. Så innan det var färdigt så hyste man goda förhoppningar om att det skulle lösa sig – på ett eller annat sätt. Man erbjöd sig dessutom att svara för reparation och lackering av skador som uppkommit under årens lopp. Men jag tar inget för givet och avvaktar till dess att jag har svart på vitt.
Det jag erfarenhetsmässigt vet är att de thailändska försäkringsbolagen chockhöjer premien året efter att man fått betala ut ersättning för en skada. Första året jag hade bilen så var jag inblandad i en incident på en parkeringsplats som bolaget ersatte. Vid nästa förfallodag ville man ta tillbaks den kostnaden men då bytte jag bolag och det kan väl bli aktuellt i detta fall också.
Fastighets- och hemförsäkringen har kostat ca 2700 bath per år sedan 2005 då vi köpte huset. I fjol anmälde jag en skada på keramikhällen och bolaget betalade drygt hälften av kostnaden (ca 11000 bath) för inköp av en ny häll. I fredags kom uppgiften om den nya premien som nu uppgår till ca 5300 bath. Nu avvaktar jag skadeutredningen och sedan byter jag bolag. 
Ful får man vara men inte dum

Inga kommentarer: