tisdag, maj 13, 2014

Riktigt illa ute...



Det var ett tag sedan jag motionerade, det har mest handlat om vattengymnastik under de senaste månaderna. Idag kände jag mig motiverad och bestämde mig för att gå några varv i motionsparken. 

Parkeringen på Global House
När jag parkerade bilen började det att mulna på och det både blixtrade och dundrade men jag beslöt ändå att genomföra min avsikt då jag ändå var där. Banan är ca två kilometer och när jag avverkat drygt halva sträckan började ovädret. Först kom regnet och sedan började det storma. Jag har aldrig varit med om något liknade trots alla turer jag gjort i de svenska fjällen. Det blåst något obeskrivligt kopiöst.

Global House
Jag blåste omkull och fick krypande ta mig till närmaste rastplats och söka skydd bakom en pelare. Stormen drog med sig vatten från sjön som ligger i motionsparken och med vattnet följde även småfisk som hamnade långt uppe på land. Jag trodde knappt mina ögon och i det skedet började jag bli rädd. Hur skulle jag ta mig tillbaka till bilen? Stormen kom som i vågor och jag förflyttade mig mellan rastplatserna då den tillfälligtvis avtog. Till slut kom jag ned till vägen där rastplatserna ligger tätare och jag kunde så småningom ta mig från rastplats till rastplats till parkeringsplatsen och bilen. 

På parkeringsplatsen hade flera motorcyklar blåst omkull och delar från stora reklamskyltar yrde runt i luften. På vägen hem syntes nedblåsta skyltar och trädgrenar.

Entrén till Global House
När jag kom hem började jag förstå hur illa ute jag hade varit och jag som mest hade varit orolig för att min mobiltelefon skulle bli blöt. Mijo ringde och berättade att människor omkommit på flera ställen i sta’n. Ett av de stora byggvaruhusen, Global House drabbades hårt. Hela entrén kollapsade och taken till parkeringsplatserna stod inte emot när stormen tog i som värst och stora plåtsjok ven genom luften. Dessutom drabbades man av hagel stora som tennisbollar. Minst tre människor har avlidit där och många har förts skadade till olika sjukhus.

Folk som jag hunnit tala med säger att de aldrig upplevt något liknande tidigare i Surin. Förutom stormen har nog regnet och vattenmängderna ställt till mycket skada. Hos oss står vattnet nu ca två decimeter högt på gatan och det kommer nog att ta några timmar innan det sjunkit undan. Regnet har dock avtagit och åskknallarna hörs nu på avstånd. 
 

Jag är glad, för att inte säga överlycklig att jag tog mig hem utan skador och jag förstår nu att det kunnat gå riktigt illa om jag haft otur.

Inga kommentarer: