torsdag, maj 01, 2014

Några dagar i Bangkok mm.....



Nu är vi hemma i Surin igen, efter några dagar i Bangkok. Vi åkte i söndags med Mijos pojkvän som chaufför.  Väl framme checkade vi in på ett hotell som vi aldrig bott på tidigare, Legacy Express som ligger alldeles i början på Sukhumvit Road. Det ligger alltså mycket centralt och inte långt från Sveriges ambassad. Bra standard till överkomligt pris är en enkel sammanfattning.

Mijo med diplomet från universitetet
Vi hade flera ärenden som skulle uträttas. Dels skulle vi övervara ceremonin där Mijo fick diplomet efter avlutade universitetsstudier dels skulle hon också ansöka om visum för att besöka oss i Sverige i sommar. För min del var det ett ambassadbesök som var det viktigaste då jag skulle hämta valsedlar och kuvert för att kunna poströsta till EU-parlamentsvalet. Med gångavstånd från hotellet tog det knappt en halvtimme att fixa det.

Det tog betydligt längre tid för Mijo att få sin ansökan skärskådad och inlämnad då det var många som var före i kön. Men efter några timmar sammanstrålade vi på hotellet varefter vi på mitt önskemål åkte till IKEA som ligger i Bang Na, en bit från centrala Bangkok. Jag var mest intresserad av vad de hade att erbjuda i form av svenska matvaror. Det blev dock en besvikelse då mycket av utbudet bestod av djupfrysta varor. Jag saknade även sillburkarna som jag trodde att jag skulle finna där. Nu fick jag nöja mig med några paket knäckebröd och en ask med pepparkakor.

Stolt mor med duktig dotter
Dagen efter var vi med när diplomen utdelades. Det var tusentals människor närvarande förutom studenterna. På plats fanns också ett hundratal stånd där man kunde köpa blombuketter av varierande storlekar samt massor av andra presentartiklar. Dagen inleddes med mingel och fotografering i universitetsparken varefter själva betygsutdelningen tog vid. När den var genomförd blev det mer mingel och fotografering. Det tog hela dagen och att påstå att jag var svettig är nog årets understatement. Jag höll på att flyta bort i skjorta med långa ärmar, slips och en vit linnekostym uppsydd för detta ändamål.

Kvällen avslutades med att jag bjöd på middag på en finare restaurang som drivs av en studiekamrat till Mijos pojkvän. Den ligger på andra sidan stan och det tog 75 minuter att ta sig de 9,1 kilometerna för taxin vilket delvis berodde på en trafikolycka så vi fick ta en tidskrävande omväg. Det blev en trevlig tillställning med några av Mijos vänner närvarande och hela kalaset gick loss på 2 900 bath. I Sverige hade det nog kostat lika mycket, om inte mer, i kronor räknat.

Behov av modernisering
Igår anträdde vi återfärden till Surin. Den här gången med tåg då Mijo blir kvar några dagar för att festa med sina studiekompisar. Tåget avgick exakt enligt tidtabellen, vilket var andra gången som jag varit med om det sedan vi flyttade till Surin 2006. Men i vanlig ordning tappade man mot tidtabellen hela vägen och vi var ca en halvtimme försenad vid ankomsten till Surin. Kvalitén på tågen är låg och enligt min bedömning föreligger ett akut behov att förnya både lok och vagnar. Men hur det skall gå till i ett land som saknar en funktionsduglig regering och där man demonstrerar för avskaffande av demokratin övergår mitt förstånd.

Väl hemma vidtog nästa fest då unge herr’n fyllde 18 år och han hade bjudit hem några kompisar och Mort (Yayas yngsta dotter) med familj var också närvarande. Det blev en trevlig grillafton i trädgården innan ungdomarna drog ut på andra festligheter.

Jag somnade tämligen ovaggad när det var dags att inta bingen.

Inga kommentarer: