torsdag, maj 22, 2014

Som väntat, hände det något...



Så kom då det jag väntat på. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag väntat på och egentligen vet jag inte heller riktigt vad som hänt. Men att det hänt något viktigt förstår man då alla Tv-kanaler är nedsläckta. Att det handlar om en statskupp kan man nog förutsätta och att militären har tagit över är något man kan utgå ifrån.

Av Bangkok Post framgår att det är den Thailändska armén som tagit över under ledning av arméchefen, general Prayuth Chan-ocha.

Om uppgifterna i Bangkok Post är tillförlitliga så har protestledaren Suthep Thaugsuban gripits, vilket kan tyckas vara på tiden utan att för den skull ta ställning för någondera parten. I min värld kan det aldrig vara rätt att gatans parlament skall kunna kortsluta ett demokratiskt valt Parlament. 

Å andra sidan har det kanske varit regimkritikernas målsättning att få militären att gripa in?

Man kan tycka vad man vill om statskupper men när det politiska styret havererat, rättsstaten kollapsat och det som återstår är anarki åtföljt av våld så är nog en statskupp där militären tar över det bästa och enda alternativet.
 
Men man kan ju samtidigt undra vad som skulle hända i Sverige i en liknande situation då den svenska riksdagens inställning verkar vara att Sverige försvaras bäst från Afghanistan sedan den allmänna värnplikten avskaffades. 

Nu hoppas jag bara att det som händer här inte har någon negativ inverkan på vår resa till Sverige nästa vecka.

Källa och bild: Bangkok Post

Inga kommentarer: