söndag, december 21, 2014

Det lackar mot jul igen...



Man märker inte mycket av julstämning här borta. Julen är ju en kristen högtid och Thailand är ett Buddhistiskt land men den kommersiella delen av julen finns även här. I varuhusen finns ett stort utbud av plastgranar av varierande storlekar och en hel del annat julpynt och de klassiska julvisorna spelas hela dagarna.

Vi kommer att fira julaftonen i familjekretsen då Christer och Noj inte hade möjlighet att hälsa på i år. Det kommer i alla fall att bli en hel del svenska läckerheter på julbordet. Jag hade tänkt rimma en skinka själv eftersom några färdiga julskinkor inte finns att köpa här uppe. Men det har visat sig helt omöjligt att få tag på en nyslaktad skinka. Jag har gått runt på några marknader med en bild av en gris och visat på vilken del jag är intresserad av men inte mötts av någon större förståelse. På Robinson har de ett visst utbud av skinkor så det får väl bli något surrogat i slutänden. Annars blir det revbensspjäll, småkorv, rödbetssallad, fem olika sorters inlagd sill som jag sparat för detta tillfälle. Rökt och stekt lax liksom Janssons frestelse kommer också att pryda julbordet.

Någon dans kring granen blir det inte och inga ”små grodorna” eller ” björnen sover” heller.  

Trots att vi har haft en köldknäpp den senaste veckan, där morgontemperaturen knappt orkat över tjugo gradersstrecket dukar vi upp i trädgården.

Jag tar tillfället i akt och önskar alla mina läsare en God jul och Ett gott nytt år.

Inga kommentarer: