onsdag, februari 24, 2010

Bangkok igen...

Bangkok igen, för vilken gång i ordningen har jag ingen aning om.
Bangkok, Krung Thep, Änglarnas Stad, Asiens Venedig, många är namnen på Thailands huvudstad. Inget av de nämnda är egentligen rätt. Det officiella namnet är så krångligt och långt att det inte går att uttala av en västerlänning, de flesta thailändare kan dock med viss stolthet uttala hela namnet. Vanligast är dock Krung Thep vilket betyder änglarnas stad.
Väl ute ur flygplanet och inne i ankomsthallen insuper jag doften av Asien och en helt annan temperatur än den jag lämnade i Sverige, samtidigt som jag känner mig välkomnad av skylten Sawasdee, Welcome to Thailand.
Som make till en thailändska kan jag strunta i de långa köerna till immigrationskontrollen, eftersom jag går igenom kontrollen avsedd för thailändare där det inte existerar någon kö alls. Det är lika roligt varje gång när andra svenskar försöker haka på men blir återvisade till slutet på den kö de just lämnat.
Det blir några minuters väntan på väskorna, vilket är lika spännande varje gång, har de kommit med efter flygplansbytet? Den här gången gick det snabbt, sist på – först ut var det nog som gällde. Därefter taxi till hotellet och den här gången har vi anlitat en kusin till Yaya att köpa biljetter till morgondagens tåg, så efter middagen är det bara att gå till kojs.

Inga kommentarer: