onsdag, februari 24, 2010

Vi kom i alla fall i väg

Nu är vi i Bangkok, inte utan en hel del problem på vägen. Det började med SJ och alla inställda och försenade tåg. Jag hade köpt biljetterna i början på januari och betalat 320 kronor för båda. När alla problemen med tågen började så kändes det väldigt osäkert att ha en timme och 29 minuter på sig från tågets ankomst till flygets avgång.
Drygt en vecka innan vi skulle åka skickade jag ett mail med en förfrågan om jag kunde boka om till ett tidigare tåg. Det var fullt möjligt, Sj erbjöd sig att betala tillbaka 320 kronor och sedan skulle jag betala 1020 kronor för att få åka med ett tåg som anlände till Arlanda två timmar tidigare. Det var inte något speciellt lockande erbjudande så jag avvaktade till dagen före avresan och skickade då ett nytt mail och för säkerhets skull åkte jag in till järnvägsstationen. Att ringa var bara att glömma, det var ingen som svarade och hemsidan var överbelastad så paniken låg på lur. Men grabbarna på stationen fixade det genom att skriva ut två platsbiljetter på tåget som gick två timmar tidigare och på så sätt blev det inget pristillägg. På avresedagens morgon får jag en automatisk uppringning från SJ där man talar om att vårt tåg är inställt. Om jag ville boka nya biljetter skulle jag ringa ett nummer där ingen svarar eller gå in på en hemsida som inte fungerade. Då blev det en ny tripp till järnvägsstationen bara för att konstatera att det var den ursprungliga bokningen som var inställd och det tåg som vi bytt till skulle gå enligt tidtabell.
14.08 var det sagt och med bara 20 minuters försening från Sundsvall var det inga problem. Efter hand byggdes dock förseningen på, signalfel i Söderhamn och mellan Gävle och Uppsala fick vi ett regionaltåg före oss, så när vi anlände till Arlanda så var vi en timme sen. Vi hade i alla fall gott om tid på oss och ännu mer blev det då Finnairs avgång från Arlanda också var en timme sen. En timme och femton minuter var den tid vi hade på oss att byta flight i Helsingfors och den krympte nu till femton minuter. På väg till avgångsgaten, som ligger i andra änden av terminalen, jagades vi av högtalaruppmaningar om att planet skulle avgå omedelbart. Svettig är bara förnamnet när vi slog oss ner i fåtöljerna och då, helt plötsligt, är det inte bråttom direkt. Ordinarie avgång kl 23:50 blev 01:10 innan vi kom iväg. Vi landade i Bangkok en timme efter tidtabell.

Inga kommentarer: