torsdag, februari 17, 2011

Stifttanden på plats efter vissa bekymmer.

I går (onsdag) var det meningen att tandläkaren skulle slutföra jobbet med min stifttand. Jag hade fått första tiden på morgonen, för att jag skulle slippa vänta. Jag var där i god tid och strax före klockan 9:00 så började tandsköterskorna öppna jalusidörrarna i entrén. Men innan jag fick gå in så måste de även flytta ut en motorcykel och några cyklar från väntrummet till parkeringen på gatan.
Sedan var det bara att sätta sig och vänta vilket även fyra tandsköterskor gjorde. De satt som panelhönsen brukar sitta på Bergsåkers Folkets Hus då det är dans. Efter ca 30 minuter hade jag fått nog och talade om att jag inte hade för avsikt att vänta längre. Det blev samstämmiga protester från samtliga hönor, f-låt tandsköterskor ska det naturligtvis vara. "Zip mong, zip mong" utbrast de unisont innebärande att jag skulle måsta vänta till klockan 10:00. Jag pekade på mitt besökskort där det stod 9:00. "Progni, sip mong" var mitt bud, d v s i morgon klockan 10:00 vilket en av dem till slut skrev in i mitt besökskort.
Dagen efter var jag på plats i god tid igen och de var även andra som hade samma tid som mig. Så det blev att vänta en halvtimme igen.
Nu är i alla fall tanden på plats och det är bara att hålla tummarna att den sitter kvar också.
Det är en viss skillnad på respekten för överenskomna tider mellan Thailand och Sverige.
Sedan kan man ju undra vad det var som höll tandläkaren kvar i sängen så att han inte kunde ta hand om sin patient klockan 9:00?

Inga kommentarer: