måndag, juli 25, 2011

Rapport från blåbärsskogen....

Då har vi kommit igång med blåbärsplockningen och i vanlig ordning har man blivit smärtsamt medveten om att man har en massa muskler som inte använts sedan samma tid förra året. Bara att sätta på sig sockorna på morgonen är förenat med plågsamma besvär. Men efter några dagar blir det bättre och man kan åter gå med rak rygg. Vi har också hunnit konstatera att det inte blev något lysande bärår i år heller. Men hitintills ser det i alla fall ut som om det blir något bättre än förra året, vilket kanske inte säger så mycket då förra året var ett av de sämsta bäråren jag varit med om. Samtidigt så är det stora lokala avvikelser och man måste naturligtvis hitta de rätta ställena. Att sitta och spana efter blåbär från bilfönstret är bara att glömma, skall man hitta något så måste man in i skogen, djupt in i skogen.
Skogen är som vanligt full av mygg och annan ohyra och efter första dagen är det ”keps på” som gäller då mitt hårlösa huvud (omskrivning av flint) tydligen utgjorde en lockande landningsbana och inbjudande depå för de blodsugande krypen. Självklart investerades det omgående även i myggmedel, både spray och roll on.
I går såg jag att Yaya hade ett bett på ena armen som var svullet och hon förklarade att hon blivit biten av ”püng”. Hon hade ytterligare fyra bett varav ett i nacken och ett bakom ena örat. Vadå ”püng” undrade jag och det var bara att ta fram lexikonet och kolla. På svenska betyder ”püng” bi och jag förklarade att det inte finns några bin i skogen då bin är lite av ”tamdjur” hos oss. Jag misstänkte och förklarade att det måste vara getingstick och då kom det fram att hon tydligen kommit åt ett jordgetingbo med bärplockaren. Fem stick och inte ett ord till mig förrän jag ser ett svullet stick dagen efter. Själv hade jag nog lagt ner rörelsen för dagen efter bara ett stick.
I år har vi som målsättning att inte sälja något orensat och hitintills har det gått bra då efterfrågan år bra. Beställningarna kommer in i jämn takt och affärerna rullar på. Vi kommer överens med kunderna om leveranstidpunkt vid beställningstillfället och på så sätt slipper vi svinn också.

Inga kommentarer: