tisdag, juli 05, 2011

Nästa resa bokad och klar....

Redan första veckan hemma i Sverige började jag kolla efter flygbiljetter till Thailand i slutet av september eller i början på oktober. Erfarenhetsmässigt har jag lärt mig att flygbiljetter är färskvara och att priset varierar mellan olika aktörer och olika dagar. Variationerna är stora och det är inte ovanligt att en del flygbolag och resebyråer kan vara upp till tre, fyra gånger så dyra som andra. Därför gäller det att slå till då chansen yppar sig.

Jag bokar alltid direkt på nätet och jag har satt upp vissa villkor som skall vara uppfyllda innan jag köper en biljett.

För det första är jag flexibel när det gäller datum så jag utgår från en viss vecka och kollar olika dagar under den veckan. Jag flyger aldrig med något av de ryska bolagen och jag accepterar en mellanlandning men det skall då vara gott om tid mellan ankommande och avgående flyg, vidare skall avgångstid respektive ankomsttid passa med anslutningskommunikationer och slutligen skall den totala flygtiden (inkl tid för byte vid mellanlandning) inte överstiga 17-18 timmar. Om sedan mellanlandningen sker i Helsingfors, Köpenhamn, Istanbul, Wien, Doah eller någon annanstans saknar helt betydelse.

I lördags satt jag i vanlig ordning framför datorn och kollade priser och plötsligt ploppade det upp ett kanonpris hos Super Saver Travel, 5 356 kr för en årsbiljett Stockholm-Bangkok t o r med Turkish Airlines, som nyligen blivit utsett till Europas bästa flygbolag. Ingenting att tveka på, det var bara att slå till. Priset för två biljetter inklusive avbeställningsskydd stannade vid 11 160 kronor, rena fyndet!

När jag sedan skulle boka anslutningsbiljett på tåget hos SJ var det däremot lättare att hålla sig för skratt. Då vårt flyg avgår 17.15 från Arlanda trodde jag att det skulle finnas ett antal alternativ, vilket det också gjorde, noga räknat två stycken. Alternativ ett avser X2000 med avgång 07.57 från Sundsvall C och ankomst Arlanda 11.09 innebärande en väntetid på ca sex timmar på Arlanda. Alternativ två kan man nästan tro att det är ett skämt. Tåg med avgång 08.32 från Sundsvall C, ett första byte till buss i Söderhamn och ett andra byte till tåg i Gävle och ankomst Arlanda kl 13.09. Väntetiden med det senare alternativet skulle bli ca fyra timmar. Har man en gång varit med om dessa byten mellan buss och tåg gör man aldrig om det så det blev det första alternativet till en kostnad på 494 kronor för två biljetter och ca sex timmars väntetid på Arlanda.



Inga kommentarer: