måndag, december 05, 2011

Kungens födelsedag och farsdagsfirandet i Thailand...



I dag fyller kungen 83 år och på Tv har man haft direktsändningar under hela dagen  från olika ceremonier där han deltog. Han har varit krasslig den senaste tiden och han såg inte alltför pigg ut på de bilder som de Thailändska kanalerna förmedlade. Men kungen har en stabiliserande effekt för de olika politiska uppfattningarna i Thailand och folk ser upp till honom oavsett vilken politisk åskådning man företräder varför jag hoppas att han är med oss många år framöver.
 
Samma dag som kungen har födelsedag firar man fars dag i Thailand och då visar den yngre generationen sin vördnad för de äldre.

Det var inget undantag hos oss utan ungarna krävde att jag skulle klä upp mig inför firandet. Dagen till ära tog jag därför på mig vitskjorta och slips, vilket blev väldigt uppskattat. Det är nog första gången jag haft en slips runt halsen sedan jag kom hit för snart tio år sedan.
Sedan fick jag sätta mig på en stol, som skulle symbolisera en tron och barnen uppvaktade bland annat med kaloririka bakverk medan de stod på knä framför mig som seden i Thailand föreskriver. De bedyrade också sin kärlek till mig till skillnad från mina egna barn hemma i Sverige trots allt jag gjort för dem. Men så är det och livet går vidare till dess att gardinen dras ned. 
Men förhoppningsvis är det ett tag dit.

Inga kommentarer: