tisdag, december 17, 2013

Vinterväder....



Det är vinter här borta i Nordöstra Thailand nu. I morse var det bara drygt arton grader när jag vaknade. Inte speciellt roligt att sätta ned fötterna på det kalla kakelgolvet. Helst hade jag dragit täcket över huvudet, somnat om och hoppat över den här dagen.

Nu tröstar jag mig med att det svenska vintervädret har en helt annan dignitet. Här slipper jag i alla fall klass två-varningar, orkanvindar och snöbyar. Men arton gr
ader på den här breddgraden är kallt, det lovar jag. Thailändarna själva är väl påbyltade då de dyker upp på morgonen. Skinn- och täckjackor är vanligt förekommande, för att inte tala om den obligatoriska toppluvan som i regel är neddragen över öronen.

Till och med hundarna fryser och många har ett hundtäcke eller en T-shirt på sig. Några längder i poolen blir inte heller aktuellt. Vid poolen har jag i stort sett varit ensam de senaste veckorna. Det verkar som att Thailändarna vill ha en temperatur i luften som inte kryper under 28 grader. Ungefär där går gränsen när det gäller att ta ett dopp i poolen.

Jag tycker att dagarna går med en rasande fart, det är drygt två och en halv månad sedan vi kom hit. Igår hade vi besök från Sverige då Micke med hustru, kottar och några till dök upp. Över julhelgen kommer Christer och Noj hit från Karon. Enligt egen utsago behöver han vila sig från golfspelandet ett tag då han nu börjar påminna om en piprensare. Strax före nyår kommer Christer och Carin från Österro och hälsar på. De är på en ”jorden runt resa” och kommer till Bangkok idag och skall besöka Hua Hin några dagar innan de åker upp till oss. Här skall de få uppleva den thailändska landsbygden på nära håll samt en tripp till Kambodja för att besöka Angkor Wat bland annat.

Någon julstämning har inte infunnit sig även om varuhusen har ett stort utbud av juldekorationer och plastgranar i olika storlekar. 

Jag får önska mina läsare en God Jul och ett Gott Nytt År.

Inga kommentarer: