söndag, januari 12, 2014

Upploppen i Bangkok....

Jag har följt nyhetsrapporteringen under dagen och det känns inte alls bra. Från vår del av Thailand rullar busslast efter busslast med regeringstrogna rödskjortor. I Bankok har regeringsmotståndarna byggt barrikader av sandsäckar och bildäck. Det har också förekommit skottlossning i en förort till Bangkok
Jag kan inte förstå hur man skall kunna undvika konfrontationer när de olika åsikterna möts på Bangkoks gator i morgon.

Ikväll har jag pratat med en av mina vänner som bor på Phuket och han berättade att många thailändare har erbjudits fri bussresa till Bangkok och 500 bath om dagen för att delta i demonstrationerna mot den folkvalda regeringen.

På TV har man så gott som dagligen visat upprorsledaren Suthep Thaugsuban när han i täten för sina demonstranter samlat in säckvis med pengar av givmilda meningsfränder. 500 bath om dagen är mycket pengar för många thailändare och jag börjar undra hur många som skulle delta i demonstrationerna om de inte fick betalt. Man kan ju också undra hur många som överhuvudtaget förstår vad de demonstrerar för?

Även om jag inte kan förstå hur de två olika åsikterna skall kunna jämkas samman till något som är bra för hela landet så hoppas jag att det inte blir ett blodbad i morgon.

1 kommentar:

stenis sa...

Jag är mycket orolig,blir det undagstillstånd blir det kritiskt att leva i Bangkok zjag hoppas att armén håller sig lugn.Jag följer detta med stort intresse.