lördag, oktober 03, 2015

Massinvandringskaoset...



Nu är det lördag kväll här och jag hade spetsat in mig på V75-omgången på Skellefteåtravet. Men jag fick anledning att tänka om. Justitieminister Morgan Johansson (S) och Migrationsverkets chef Anders Danielsson hade kallat till presskonferens och då anade jag att katastrofen stod för dörren vad avser, i första hand volymerna, men även vilka som söker asyl i vårt land.

Ja, vad sa de då? Johansson talade om nya utmaningar som kräver omfattande insatser och generaldirektören hävdade att med nuvarande system kommer man inte längre.
Skall jag sammanfatta denna presskonferens så får det bli ”intet nytt under solen”. Man måste ju fråga sig vad anledningen är att inbjuda till en presskonferens och inte ha något nytt att komma med.
Den kortaste sammanfattningen är ”mer än bedrövligt” och här handlar det om en minister i Sveriges regering och en generaldirektör som har ansvaret för den fråga som sannolikt kommer att vara avgörande för landet för all framtid.
Det mest beklämmande är att man försöker ge sken av att detta kommer som en överraskning. Många har varnat för detta, jag tror att man kan kalla det en systemkollaps, men ingen har lyssnat och de som varnat har betraktats som paria och mobbats till tystnad. Bortsett från SD som har haft detta klart för sig under många år finns det uppstickare i de övriga partierna som vädjat till sans och förnuft men fått välja mellan att knipa igen näbben eller bli uteslutna ur partierna. En del kommunalpolitiker har faktiskt lämnat sina tidigare partier självmant och gått över till Sverigedemokraterna.
Från den självkastrerade oppositionen bestående av allianspartierna föreligger ingen kritik och den hallelujakör som svensk media och public service utgör sjunger bara med.
Men nu skiter jag i dessa tokiga politiker och överbetalda tjänstemän på migrationsverk, parti- och regeringskanslier, media och public service för att inte nämna alla folkvalda som inte har ett skit att säga till om när besluten skall fattas. 
Nu är det V75 med jackpott som gäller, en extremt enkel omgång och sannolikheten för en ny jack pott nästa vecka är mycket stor.

Inga kommentarer: