måndag, januari 28, 2008

En obehaglig överraskning

I söndags var vi hemma i Yayas by och städade upp efter förra helgens förlovningsfest. Thailändernas beteende avviker i stora delar från det jag är van vid.
Ingen tar reda på det som blir över (om det inte är ätbart).
Det innebar att vi plockade plastpåsar, frigolitförpackningar och flaskor av glas och plast mm, det finns inga gränser för hur man kan skräpa ner.

Medan vi ändå höll på så bestämde jag mig för att flytta på några ihåliga betongblock som också låg och skräpade. Sagt och gjort, jag tog tag i två stycken, ett i varje hand. Vad händer? Ur det ena hoppar det fram en skorpion, mindre än en decimeter från den ena handen.
Hade jag haft tillstymmelse till hår på huvudet hade säkert varje strå stått rätt upp.

Jag har ju sett att folk äter rostade skalbaggar, skorpioner, larver mm, men jag har aldrig reflekterat över var de kommer ifrån.

Nu vet jag.

Här springer man omkring i sandaletter (heter det så?) men den här veckan står inköp av ett par stövlar högst på inköpslistan för min del.

Inga kommentarer: