lördag, maj 17, 2008

V75 på Solvalla den 17 maj

Lätt eller svårt, hög eller låg utdelning var frågan jag ställde mig förra veckan? Låg utdelning blev det precis som jag befarat. Svårt var det väl inte heller. Men det är fel att påstå att det var lätt eftersom 90 % av spelarna åkte ur i första avdelningen.
Robban vann med sina två och att Björn Goop tog en dubbel var inte heller någon överraskning för mig. Citation åkte dit på linjen mot Triton Sund. I nordisloppet visade Myllarfaxen att fjolårsformen infunnit sig vid lämpligaste tidpunkt.
Dagens omgång på Solvalla ser också lite favoritbetonad ut i förväg. Tidningarnas experter är ganska eniga i sina tips och chansen till stora pengar är inte särskild stor.

Kommentarer, lopp för lopp.

Avd 1. I första avdelningen, ett stolopp, blir 4 Nobless Amok favorit och det finns väl inget att anföra mot det. Hon är startsnabb och tål inte att ha häst framför sig så det är ledning eller dödens som gäller. 7 Electra Bac har hamnat lite väl långt ut på vingen. 3 Alandias Karisma har gått bra på slutet men möter nu lite värre motstånd och är också beroende av draghjälp. 1 Tintorama Hornline verkar ha hittat formen på slutet och var inte långt efter Nobless Amok i näst senaste starten, rygg ledaren och lucka 300 kvar kan vara ett scenario. Jag utfärdar också en varning för 2 My Samba. Får Daniel Olsson ledningen kan ekipaget bli svårfångat.
Min vinnare är dock 4 Nobless Amok, men jag garderar.

Avd 2. 1 Evening Star blir klar favorit i avdelning två efter senaste starten. 6 La Bella Still är kuskförstärkt och skall nog inte glömmas helt även om hon var blek senast. 2 Corrado Abb lär köras för ledningen och kan bli svår att plocka ner om han kommer dit. 4 Philippe Bi är mycket startsnabb och kan ev komma till ledningen alternativt få ett fint lopp i draget. 9 Iceland är beroende på att det blir tempo i loppet och 8 Krycka har kapacitet att överraska trots läget.
Jag tror mest på 1 Evening Star men garderar med fyra, fem hästar.

Avd 3. 3 Jocose har en ovana att göra bort sig i loppen och är ingenting att lita på. 7 Digger Crown är ute på rätt distans men läget gör att det blir svårt att sno åt sig ledningen. 5 Giant Superman är en annan av segerkandidaterna och enligt stallet så är formen så god den kan bli. Det verkar som om det blir fart på tillställningen och då är inte 9 Finders Keepers eller 10 Dig For Dollar avsågade heller. Med rätt ryggar kan det smälla till över upploppet.

Avd 4. Lärlingsloppet ser öppet ut. 6 Evita Launcher blir mycket streckade på kusken men hästen verkar ha svårt att vinna. 5 Scoccos Fighter har också en bra kusk och hästen är snabb från start och har dessutom toppform. I övrigt är det många om budet och här fordras en hel del streck om man vill vara säker på att vara med. Alternativet kan vara att chansspika 5 Scoccos Fighter som är min förstahäst i loppet.

Avd 5. Det ser ut att bli två fyraåringar som blir mest streckade här, 3 Man On The Moon och 9 Hook Broline. 1 Melody Bråten är startsnabb och går bäst i ledningen, kanske kan räcka hela vägen? Jag tror dock mest på 4 Stormy Sand och med dessa fyra på kupongen är man förhoppningsvis kvar i matchen.

Avd 6. 4 Skip Dimanche åkte dit på linjen senast men gick nytt rekord. Då flera av konkurrenterna har lottats till dåliga utgångslägen får nog Skip Dimanche anses vara ett sunt spikförslag. 8 King Forever, 11 Jimas Kjoseph och 12 Energy Ås har kapacitet men som sagt, dåliga lägen. 2 Ozzy Osbourne verkar ha tappat formen.

Avd 7. Omgången avslutas med ett bra Silverdivisionslopp. Bästa hästen är enligt mitt förmenande 8 Beanie MM, men läget blev inte så roligt. 1 Master Växus och 5 Conrads Online får göra Beanie M.M. sällskap på min kupong om jag inte spikar den sistnämnde. 5 Conrads Online tar bergsäkert ledningen och jag har svårt att se någon annan än 8 Beanie M.M. som kan trycka sönder ledaren.

Inga kommentarer: