lördag, maj 03, 2008

V75 på Örebrotravet den 3 maj

Det vill sig inte. Jag plockar ut den ena vinnaren efter den andra men får inte till det.
Förra veckan på Umåker så tippade jag Ninia De Mortree och Sun Power C.G. Båda vann och gav över nio gånger pengarna.
Jag varnade för Hugg Lloyd och La Bella Still. Hugg Lloyd galopperade i slutstriden och Roger N Olsson var så säker på vinst att han gjorde segergesten innan han gått i mål vilket slutade i torsk på linjen.
I nordisloppet rekommenderade jag många men fick själv inte med vinnaren och spiken Digger Crown visade att 2100 meter är för långt för honom.

Men nu är det nya lopp. Tyvärr så ser det en aning favoritbetonat ut och utdelningen kanske inte blir något att yvas över. Men med en eller två skrällar så kan det bli några kronor.

Kommentarer, lopp för lopp.

Avd 1. 4 Fama Currit blir svår att betvinga. Hon är normalt ett sunt spikförslag. Värst emot är 1 Tigger (går med skor idag), 2 Foretta och 5 Maid For Tag. Bakspårshästarna lär få svårt att komma in i matchen och 7 Barfine Player har läget emot sig.

Avd 2. Här tyckte jag att jag hade en riktigt bra spik. En klassklättrare utan tvekan hade jag fått för mig. Så får jag läsa att han är besvärlig att köra och att det inte alls är någon säker spik. Trots Åkes varning så är det i mina ögon en bra spik, alltså 2 Linde. 6 Regal Amok, 5 Quantum Winner och 9 Bamse Gena kan kanske vara något för tvivlarna.

Avd 3. Nu är det 1609 meter och 8 Digger Crown har fått tre lopp i kroppen. Motståndet är inte av värsta sorten och han är dessutom gynnad av strykningarna. Den som på papperet är svårast mot har spår 12 och att vinna ett gulddivisionslopp på 1609 meter från det läget är det inte många som klarar av. I övrigt är det väl 3 Crown Kemp och 4 Bar Code som skall kunna bjuda upp till strid. Digger Crown är utan tvekan en spikkandidat.

Avd 4. Lärlingsloppen brukar kunna bjuda på överraskningar. Clas Sjöström har haft flyt på slutet så 6 Foreign Life får bli min vinnare. 3 Lindus Key lär väl bli favorit på strecken vilket inte är mycket att säga om. Övriga med chans är 1 Terrible Trick, 4 King Forever, 5 Jodyvin, 8 Gunnar Palema och 11 The Bad Rock. Men lärlingar, här kan allt hända.

Avd 5. Efter två andraplatser så kan det vara dags för 5 Västerbo Traveller. 6 Jumbo Mumbo brukar blixtra till i mellan åt och blir farlig om han når ledningen. Åke Lindbloms uttalanden är dock inget man kan lita på, han är den borne optimisten i alla lägen. Nu finns det alla chanser att det blir körning från start och då kliver Örjan Kihlström in i handlingen när det är dags för upplopp. Lösningen kan vara 3 Fia Fiktiv. Är analysen ok så låser man loppet på tre hästar.

Avd 6. 5 Jodas Julia är också en allvarlig spikkandidat i omgången. Det luktar spets och slut. Några motspel finns i form av 1 Sanda Spirit, 3 Cadeu K, 4 Mac Kindley och 7 Tyrone Dillon. 11 Bernie M.M. är inte heller borta om det blir fart på tillställningen. Björn Goop kör 9 Rutger Raket och kanske är det den främste utmanaren tillsammans med 1 Sanda Spirit?
Spik eller många, jag har inte bestämt mig än men det lutar åt spik.

Avd 7. 3100 meter, här är det styrkan som avgör och den besitter 13 Lugdunum och det kan bli en hemmaseger här. Men då måste han gå felfritt vilket inte alls är säkert att han gör. Risken för galopp ligger runt 50 % eller mer. Men hemmabana kanske kan underlätta? 12 Go On Pale och 15 Race Fan räknas tidigt oavsett om Lugdunum galopperar eller inte.
Robert Bergh och Jorma Kontio lär ju göra allt för att tilläggshästarna inte skall komma in matchen men jag är tveksam till att de kan hålla undan, men 1 Dude Kemp har hittat en ny växel sedan han kom till Timo Nurmos och gick nytt rekord senast. 4 Shejk Yerbouti har nio raka, och 6 Pearsall Delivery har tre raka och båda måste tas på allvar om tilläggshästarna inte hinner fram. Jag tror dock att någon av hästarna på bakre volten vinner loppet.

Inga kommentarer: