fredag, maj 30, 2008

Så är vi i Sverige igen...

Vi tog nattåget från Surin till Bangkok. 1:a klass med air condition, vilket gör att man känner sig som en djupfryst produkt när man anländer till Bangkok klockan sex på morgonen.
Inte var det varmare i taxin som körde oss till hotellet heller.
Jag tror föresten att var enda taxichaufför i Bangkok när en hemlig dröm om ett kontrakt med något av F1-stallen. De kör som om de har stulit bilarna.
På hotellet blir det samma snack som vanligt. ”Ni är väldigt tidiga, rummen är inte städade så ni måste vänta en timme eller betala extra för städningen”. Man har ju varit med ett tag så argumentationen gör inget intryck på mig, jag bara förklarar att jag bokat och fått ett visst pris från en viss tid. När jag dessutom har utskrift från bokningen så är diskussionen över.
Efter frukostbuffén åker vi till MBK och handlar lite prylar och därifrån så tar vi en taxi till Indra Market för att köpa några jeans. Tyvärr så var det måndag och marknaden har ”time out” varje måndag, vilket jag glömt. Det var bara att ta en ny taxi tillbaks till hotellet, utan jeans.
På väg till hotellet hamnar vi mitt i omfattande kravaller. Tusentals människor kastar sten och flaskor på utkommenderad polis och militär. Man demonstrerar mot den nyvalda regeringen och prisökningarna på drivmedel och basvaror.
Dagen efter tar vi en taxi till flygplatsen. Ännu en F1-förare bakom ratten gjorde att sträckan avverkades på mindre än 25 minuter vilket måste vara nytt rekord.
Incheckningen gick föredömligt snabbt. Någon taxfree dricka var det aldrig tal om eftersom vi mellanlandar i Helsingfors. Eventuella inköp i Bangkok får ej tas ombord på planet från Helsingfors till Stockholm. Kriget mot terrorismen har nått nya höjder.
I Stockholm landade vi enligt tidtabell och efter att ha väntat 30 minuter på bagaget så tog vi en taxi till hotell Connect på Lindberghs Gata i Arlanda. Fem minuters resa med taxi kostade 250 kronor vilket får anses fullt jämförbart med ett rån.
När jag begärde kvitto på resan så fanns det inga kvittoblanketter i bilen, han bara stack när han fått pengarna. Det blev lite fel ordning, men nästa gång, då dj---ar.
Hotellrummet är nog det minsta jag övernattat i, men vad gjorde det, vi skulle ju bara sova.
I Sundsvall så mötte Tomas på stationen och på eftermiddagen hälsade vi på pappa. Vi hade inte setts på mer än sju månader så det blev en och annan glädjetår.
Dagen avslutades med matinköp på Willy´s. Det känns skönt att vara i Sverige igen.

Inga kommentarer: