lördag, oktober 18, 2008

V75 på Hagmyren den 18 oktober 2008


Denna vecka är det Hagmyren som bjuder in till V75-cirkusen. Banan, som ligger utanför Hudiksvall, har lite kortare rakor än de flesta av landets banor, vilket bland annat gör att upploppet är kort.
Loppen är av blandad kvalité. Dagens höjdpunkt är avd 3, E J:s guldsko där Steinlager skall försöka bevisa att han är tillbaks i eliten. Jag tror på en hyfsad utdelning idag och hoppas på fler rätt än förra gången. Bilden föreställer Jim Frick som jag hoppas tar en dubbel idag.
Lite om mina idéer, lopp för lopp.
Avd 1.
7 Bob Hope verkar vara en häst över det vanliga och han kommer från ett stall i form men han möter några som normalt är för bra. Det brukar vara svårt för yngre hästar att göra sig gällande vid debut i silverdivisionen. 11 Cadeau K står på tur för en vinst men läget talar emot. Det är dock mycket utfyllnad i loppet så det kanske inte kostar allt för mycket att avancera framåt. 1 Nobless Amok radade upp segrarna i våras och verkar nu vara i form igen, spets och slut?

Avd 2. Klass lll försöket håller ojämn kvalité och några hästar höjer sig över mängden. De på papperet bästa hästarna har lottats till bakspår. 11 K. K. Logistic verkar bli streckfavorit men det är många att runda och i senaste starten var han bara så där. 9 Juan Peron är kuskförstärkt liksom 6 Apache Gwin. 10 Next Lavec skall nog inte räknas bort trots läget. Jag blir inte ett dugg överraskad om Torbjörn Jansson vinner loppet med 7 Man of Fashion. Fem ekipage uppräknade men skrällen ligger på lur.

Avd 3. 1 Steinlager har inte visat mycket av värde på slutet och jag har lite svårt att förstå att han är mest streckad. Nu har han visserligen ett idealiskt läge, spår ett och kort distans, han borde bara vara skyldig att vinna ett sånt här lopp om han är så bra som stallet påstår. Motstånd saknas dock inte. 2 Adams Hall är nog inte med i startrusningen och har säker torrt krut på upploppet och han är min vinnare. 9 Passionate Kemp håller formen och har liksom 11 Thai Tanic chans vid överpace.

Avd 4. Jag har svårt att se 15 Lundås Emelie runda hela fältet till vinst även om ägaren/tränaren är mycket optimistisk. 2 Brenne Kongen kan hålla länge från ledningen och blir mitt första streck. Persson talar sig varm för 9 Fakse men 20 meter på Brenne Kongen blir nog för mycket. 8 Horgen Lotta verkar också vara i gott slag och får inte räknas bort men stona har svårt att vinna den här typen av lopp. Min kantboll är 12 Junior Jokern fn streckad på 2 % av kupongerna.

Avd 5. Här tror jag på spets och slut för 1 Locksey F. H. och Jim Frick. En lite småfräck spik som jag ser det. 7 Bull Trapp och 12 Memory Pearsall är närmast sörjande.

Avd 6. 3 T. M. Avenue är också ett spikbud men siktar man på miljonerna så tar man med 4 Victory Power och 5 First Chill också. T.M. Avenues vinster är tagna i enklare gäng vilket man bör komma ihåg. Når han ledningen blir han nog ändå svår att rå på.

Avd 7. Här kan det bli köra av. 1 Trustworthy Ås är min favorit till ledningen men kommer knappast att få sitta i fred där. Jag tar med halva fältet men är ändå inte säker att jag fått med vinnaren. 1 Trustworthy Ås, 3 Stunning Holly, 5 Witnesss To History, 6 Catch The Flax, 7 Oki To Chill och 9 Steel Pepper streckas. Jag är inne på att någon som inte är med i spetskörningen slår av de övriga till slut och varför inte en liten överraskning av 7 Oki To Chill eller 5 Witnesss To History?

Eftersom jag spelar V75 med hjälp av Jokersystemet så kan jag ta med några hästar extra i de skrällbenägna loppen. Ramen är på 9072 rader och efter reducering så hamnar det på 823 rader. Svårare än så här är det inte att göra ett riktigt klipp, det är bara att ta rygg.

Inga kommentarer: