tisdag, oktober 14, 2008

Demokrati bara för vissa...

Under den gångna veckan har det blivit mycket frågor till familjemedlemmarna angående nyhetsrapporteringen från Bangkok. Det jag inte förstår, av språket och det som händer, det frågar jag familjen om. Jag kollar även vad som skrivs i Bangkok post och andra media. Med andra ord så tycker jag att jag har en viss koll på läget.
Utifrån mina värderingar och erfarenheter har jag svårt att förstå det som händer i Bangkok. PAD demonstrerar för att regeringen skall avgå. Enligt egen utsago så handlar det om fredliga demonstrationer. Man anklagar regeringen för att ha beordrat polisen till hårdhänta metoder som fått till följd att några demonstranter dött och mer än 400 skadats.
När man ser de filmade inslagen på TV så handlar det om allt annat än fredliga demonstrationer.
Bilar sätts i brand, trafiken stoppas, poliser knivskärs och körs över med bilar, hemmagjorda bomber kastas in på polisstationer, elstängsel sätts upp och el- och vattenförsörjningen till regeringsbyggnaderna saboteras.
Jag har svårt att se vad som är fredligt i detta.
Människor har mist armar och ben i sbm demonstrationerna vilket man skyller på polisen och insättningen av tårgas.
Polisen å sin sida hävdar att hemmagjorda bomber bl a exploderat i fickorna på några av demonstranterna vilket fått till följd att man mist en arm eller ett ben.
Man kan ju tycka vad man vill om regeringen och PPP men det är folket som valt dem i demokratiska val. Om Thailand är moget att tillämpa demokrati efter västerländska normer verkar bli mindre och mindre osäkert enligt min mening.
PAD:s anhängare har svårt att smälta att en regering som valts av den mindre bemedlade delen av befolkningen skall styra landet och de är inte ute efter att få till ett nyval, det handlar snarare om att ett litet elitskikt skall få styra landet. Snacka om demokrati (enligt våra värderingar).
Militären avvaktar och fn enbart publik till det som tilldrar sig i regeringskvarteren.
Fan vet hur det slutar.

Inga kommentarer: