lördag, oktober 11, 2008

V75 på Åby lördagen den 11 oktober 2008


Det är några månader sedan jag hade tid att kommentera en V75 omgång. Nu är det dags igen och dagens omgång avgörs på Åby. Det är lite extra att tänka på då Åby har open stretch vilket bl a gör att spetskörningarna inte brukar bli så utdragna. Rent allmänt ser omgången svår ut och det vankas bra med pengar för de som lyckas. Matchen mellan Commander Crowe (bilden) och Triton Sund är dagens höjdpunkt.

Lite om mina idéer, lopp för lopp.
Avd 1. 2 Fama Currit, med Peter Ingves i sulkyn igen, ser ut att bli storfavorit. Hon har dock bara vunnit ett av tretton V75-lopp de två senaste åren vilket inger farhågor. Opponenter är 3 Riva Del Sole, 4 Butterfly Player och 8 Debbie Brodda som haft all otur i världen på slutet. Spika eller gardera? Jag garderar och siktar på de ”stora” pengarna.

Avd 2. Voltstart över lång distans där några höjer sig över mängden. Jag är inne på att 9 Hagges Lotta skall kunna dra det längsta strået med lite tur på vägen. Att 7 Super Lore spelas till favorit är väl inget att säga om. Garderingar i övrigt, 6 Otto Gene, 5 Power Victory och 1 Allez Rhode

Avd 3. Här tar jag ställning och spikar 4 Commander Crowe. Jag tror att han får en bättre resa än 2 Triton Sund, vilket kommer att avgöra. Övriga kör om tredjepriset.

Avd 4. Avdelning fyra är ett öppet lopp med flera vinnarkandidater. Open strech missgynnar normalt bakspårshästarna och att det är kort distans försämrar möjligheterna ytterligare. Jag har haft svårt att bestämma mig för hur loppet blir kört. Om det blir tempo i loppet så förändras förutsättningarna för bakspårshästarna. Jag räknar nu med hård körning och tar med 1 Wilma Briljant, 9 Friday Starlight, 11 Don’t Stop och 12 Bambino Launcher som gjorde en bra come back senast. 11 Don’t Stop drar fram 12 Bambino Launcher som avgör på linjen till drygt tio gånger pengarna.

Avd 5. Lärlingsloppet har samlat ett fint fält och utan tokkörning så står loppet mellan 4 Exceptional Kemp och 10 M. T. Cherokee. Jag tar även med 6 Regent Marib då jag gillar kusken. Utöver dessa tre blir det några kantbollar också.

Avd 6. Jag räknar med att 4 Next Tee får ledningen eller rygg på ledaren. Blir sedan loppet kört normalt så rinner han undan in på upploppet från ledningen eller via open stretch. Jag höjer dock ett varningens finger för 11 Abbe Palema som kan betydligt bättre än senast. Läget är tyvärr besvärligt och det krävs en hel del tur för att komma till. Ett annat ekipage som är lite streckat i förhållande till kapaciteten är 2 Candice King.

Avd 7. Jag skulle ha behövt ett enkelstreck till utöver avd tre men som sagt omgången är svår. 3 Global Investment är mitt första streck men sedan fyller jag på med 2 Glee Face, 10 Livi Barcelona och 5 Wiss Night Hawk som satt fast med lite sparat senast.

Eftersom jag spelar V75 med hjälp av Jokersystemet så kan jag ta med några hästar extra i de skrällbenägna loppen. Ramen är på 6 400 rader och efter reducering så blir det 670 rader.
Det skulle sitta bra med en rejäl sudd idag då det är köpläge på börsen.
Jag känner på mig att jag är rätt ute och det är inte fråga om det blir något utan hur mycket det blir.

Inga kommentarer: