lördag, oktober 25, 2008

V75 på Jägersro den 25 oktober 2008

Det gick inte riktigt som jag tänkt mig förra veckan. När gjorde det det då kan ju någon kritiker ifrågasätta – kanske med viss rätt. Det var dock inte så långt ifrån som det kunde verka, det blev några femmor, några tvillingar och en dagens dubbel så det var ok.
Bosse Eklöf, en före detta granne till mig hemma i Sverige, var lite svår att hitta i förväg och att spika Jim Frick blev fel då förhandsinformationen var missvisande.
Tre spel av fyra gick in i veckan, två V4:or och V64 på Valla.
Men nu är det nya lopp och nya chanser som gäller på Jägersro. Jag har inte riktigt koll måste jag tillstå då det dyker upp en del utländska hästar men jag har en känsla att det kan gå vägen ändå.
Dagens höjdpunkt är sista avdelningen, revanschmötet mellan Commander Crowe och Triton Sund kryddat med L’amiral Mauzun från Frankrike.
Bilden på Erik Adielsson har tagits av Mia Törnberg

Lite om mina idéer, lopp för lopp
.
Avd 1. Jag tar med sju hästar på kupongen och hoppas på en halvskräll. 2 Qato Quattro har mött de bästa svenska fyraåringarna på slutet och möter här ett något enklare motstånd. Någon bergvinnare är han dock inte och en viss risk för galopp finns enligt tränaren. Någon av 10 Gidde T. H, 1 Valentino A.S, 6 Teaser Elegance, 3 Pompano Crown, 9 Junior Vang eller 5 Fire kan visa sig vara övermäktig. Det var ett tag sedan Thomas Uhrberg vann ett V75-lopp, kanske det är dags i dag med 1 Valentino A.S. om inte distansen är för lång?

Avd 2. 5 Stein Ass blir min första häst i loppet. Men jag garderar med 9 Cantab Hall D. E, 7 Sir Joop och 4 Ailanthe samt några kantbollar till.

Avd 3. 8 Russel November är dagens bästa spik. Motståndet står kusken för i första hand, det är inte alltid det körs med insidan från det hållet om jag så säger. 7 Rune U. S. och 12 Tinita Love för de som spekulerar i en bortkörning.

Avd 4. Här hittar jag dagens andra spik i form av 5 Ruby Silas som knappast blir favorit i loppet. Strykningen gör att hon kommer ned ett spår i banan. Hon hotas närmast av 10 Robin K, 8 Muscle Leaf, båda med dåliga lägen och 1 Mirakel Lavec (dålig senast) om man väljer att gardera.

Avd 5. 1 Friday Starlight och 7 Chimall T.T verkar vara snäppet bättre än övriga. Men 2 Louis Chap kanske kan snuva 1 Friday Starligt på ledningen och från rygg ledaren kan det sedan bli svårt att vinna. 7 Chimall T.T har ett vingelläge näst längst ut på vingen. Kommer favoriterna bort så bäddar det för en överraskning. Kanske 2 Louis Chap kan leda runt om. 4 Qantum Skipper har överraskat tidigare, nu med Björn Goop i sulkyn. 1 Friday Starlight är dock min första häst.

Avd 6. Här räknar jag med rejäl körning från början och strid om ledningen mellan i första hand 1 Euro Staro Crown, 5 Paul November och 7 Excallibur och Ludde brukar ju inte vara den som ger sig i första hand. 2 Hoof Beats bidar sin tid i andra-tredjepar utvändigt och avgör på upploppet. Jag var ett tag inne på att spika Hoof Beats också men valde till slut att gardera.

Avd 7. 9 L’amiral Mauzun har i stort sett vunnit varje gång han ställts mot svenskt motstånd, trots kusken. Jag tror han vinner om Bazire inte gör bort sig igen. Ett litet fält och lång distans gynnar säkert fransmannen. Sveriges för närvarande två bästa hästar gör honom sällskap på kupongen, 2 Triton Sund och 7 Commander Crown

Eftersom jag spelar V75 med hjälp av Jokersystemet så kan jag ta med några hästar extra i avd 1, 2 och 5. Ramen är på 15 876 rader och efter reducering så hamnar det på 1011 rader. Jag tror på 7 rätt men en ganska moderat, kanske rent av en medioker utdelning eftersom det ser så pass favoritbetonat ut i förhand.
En rak dubbel på 2 Hoof Beats och 9 L’amiral Mauzun kanske inte är helt fel idag och en tvilling med 5 Ruby Silas som U-häst i avdelning 4 kan visa sig vara en lönsam investering.

Inga kommentarer: