söndag, oktober 05, 2008

Lång dags färd mot natt

Det känns bra att som flyttfåglarna kunna lämna den svenska hösten och vintern. Efter drygt fyra månader med umgänge med släkt och vänner och bärplockning inte att förglömma var det dags.
Den sista september bar det av till varmare trakter. En resa som skulle ta betydligt längre tid än jag räknat med.
Klockan 06.20 blev vi hämtade med taxi och från Sundsvalls central blev det buss till Gävle eftersom det pågår banarbeten hela veckan. Bytet i Gävle gick bra och vi anlände till Arlanda enligt tidtabellen.
I incheckningen sket det sig, vårt bagage vägde nämligen 2,7 kg för mycket men efter en stunds diskuterande kunde vi göra en omdisponering till handbagaget. Dvs att vi medförde samma vikt men i ett annat bagage! Där var det dock nära att ansjovisburkarna, kaviar- och osttuberna hade hamnat i en soptunna på Arlanda. Våra önskemål om platser på planet från Helsingfors till Bangkok kunde inte heller tillgodoses. De var tydligen fördelade sedan lång tid tillbaka.
Efter en timme i luften landade vi i Helsingfors där vi gjorde våra taxfree inköp. Efter några timmars väntan så kom vi iväg. Vi hade tilldelats platserna J och K i en rad långt bak i planet. Alla som flugit vet att platsen L är en fönsterplats och där hamnade en vänsterhänt man med tydliga prostataproblem. Den som någon gång försökt att äta i det begränsade utrymmet som en flygplansfåtölj erbjuder vet ett det inte är det lättaste. Har man dessutom en man som äter med vänster hand till höger om sig blir det om möjligt ännu trängre. Det var som att ha en väderkvarn i ansiktet under måltiderna. Varannan timme blev vi dessutom väckta av att han skulle besöka toaletten. Som grädde på moset körde han ett gymnastikpass innan han återvände till sin plats. Det blev inte mycket vila på den här turen.
I Bangkok regnade det när vi landade. Termometern visade i alla fall på 29 grader så en viss skillnad var det från föregående dag.
På flygplatsen väntade en mottagningskommitté på 11 personer, Yayas barn, en pojkvän, en kusin, en svägerska, en syster till Yaya med dotter samt busschauffören med hustru.
Jag hade nog tänkt mig att åka raka vägen till Surin men det bestämdes ganska snabbt att vi skulle åka via Bang Saen som ligger ca 70 km öster om Bangkok. Bang Saen är en turistort som ligger på vägen mot Pattaya. Där gjorde vi ett uppehåll för lunch och badning.
Lunchen intogs på en turistrestaurang till det facila priset av 1500 bath (ca 300 kr) för 13 personer. Chauffören var orolig för att jag skulle tycka att det var dyrt. Dyrt eller inte, allt är relativt och på flygplatsen i Helsingfors åt vi varsin macka och drack en Cola och en öl vilket kostade 222 kronor för 2 personer.
Efter vattenaktiviteterna kom vi äntligen iväg mot Surin. Vägvalet visade sig inte vara det bästa, genvägar blev senvägar och chauffören blev tröttare och tröttare. Vi åt middag vi 21-tiden på kvällen. 400 bath gick den på vilket är lite mer normalt än på turistorterna. Det blev både ett och två stopp för att Chauffören skulle få vila. De sista fyra milen fick jag ta över körningen och vi var hemma vid 3-tiden på natten. Vi lämnade Sundsvall den 30 september och kom fram den 2 oktober!!!
I bostaden blev vi mottagna av en stormande lycklig och svansviftande jycke. Zippo lyckades verkligen förmedla vad vi alla kände att återses efter mer än fyra månader.