onsdag, oktober 15, 2008

Så fel det kan bli

Ibland blir det fel, riktigt fel rent utav. Den här gången hade jag monterat en krok ovanför toalettdörren och sedan hängt upp en buddhafigur på kroken. Att det var fullständigt fel plats för buddha fick jag klart för mig då hustrun kom hem. Väggen mot toaletten var definitivt ingen plats för en buddhafigur, det borde jag ha förstått efter nära sju år i Thailand.

Den här incidenten fick mig att tänka på en annan sak som inträffade då vi skulle möblera sovrummet i det då nyinköpta huset.
Enligt min uppfattning så fanns det bara en vägg att placera sängen mot. Nu bar det sig inte bättre än att den väggen ligger mott norr så det gick inte. Man undrade naturligtvis varför och fick veta att det bara var döda människor som ligger med huvudet åt norr i ett buddhistiskt land.
Stort problem när det gällde en vettig möblering alltså. Men man köper ju ingenting osett så jag inhandlade en kompass för att få koll på väderstrecken i kåken och se på fan, väggen ligger i själva verket mot väster. Lite mer åt väster än mot norr om jag skall vara riktigt ärlig.
Det löste sig med buddhafiguren också – den plockades bara ner och ny plats har ännu inte fastställts.

Inga kommentarer: