lördag, december 27, 2008

V75 på Solvalla den 27 december 2008

Solvalla kör årets sista V75-omgång och det ser inte allt för svårt ut. Det finns några klara favoriter och det finns ingen anledning att krångla till det. Jag väljer att spika båda jättefavoriterna samt ytterligare en häst. Med tre spikar så skapas förutsättningar för garderingar i de övriga loppen.
Det här är också sista chansen att förändra årets förlust till vinst och den måste man ju ta. Nu blev det en hyfsad vinst på Bergsåker igår så jag hoppas att det håller i sig.

Lite om mina idéer, lopp för lopp.
Avd 1. 1 Passionate Kemp leder det här från start till mål, hon måste vara sjuk för att förlora. En mycket bra spik men det finns anledning att påpeka att Johanssons hästar presterade dåligt senast på V75. Vi får dock förutsätta att hästen är frisk och kry när hon kommer till start. Vid eventuell gardering så är 4 Fama Currit och 12 Maid For Tag värda att beakta.

Avd 2. Finalen i klass I ser öppen ut på förhand. Ingen av ekipagen är direkt chanslösa. Jag tippar 11 M.T. Cherokee som jag tycker är bästa hästen i fältet. Läget kan emellertid ställa till det och jag garderar loppet, tar med alla tolv och hoppas på en jätteskräll. Vill man chansa och gå kort så kan det räcka med streck för 11 M.T. Cherokee, 9 Victory Power, 5 Super Mack Håleryd och 2 Askö Toy.

Avd 3. Jag har svårt att se 8 Triton Sund förlora detta, framför allt då värsta konkurrenterna, 11 Adams Hall och 10 Debbie Brodda begåvats med bakspår. Det som kan tala emot favoriten är att han är inne i en tung träningsperiod inför Frankrike resan i januari.

Avd 4. 2 Stormningen övertygade senast och gör han om den prestationen så vinner han loppet. Man skall dock komma ihåg att det handlar om ett klass III lopp med relativt orutinerade hästar och där dagsformen kan växla fort. Jag tar med halva fältet, förutom 2 Stormningen, även 11 Tjacke Gold, 1 Lanikai, 4 Chipman, 8 Midnight Serenade, 7 Don Cascade och 9 Skott Kommer. Se upp för 4 Chipman som kanske kan sno åt sig ledningen, då blir det hästen att slå. Man bör även tänka på att 1 Lanikai inte är gynnad av startspåret då han inte är någon raket från start, risk att han blir fast.

Avd 5. Jag försöker klara det här loppet med fem streck och hoppas att det räcker. Som första häst streckar jag 7 Juan Carlos som vi inte sett botten i ännu. Övriga streck hamnar på 6 Scargel, 2 El Guerrouj, 10 Martin L. Sisu och 12 Baron Flax. De två sistnämnda är dock beroende av att loppet körs i ett högt tempo.

Avd 6. 9 Tom Raider har fem raka men nu har han bakspår och då kan det bli svårt att upprepa segrarna. Med framspår hade det varit ett spikförslag men nu krävs garderingar. Jag tycker loppet är öppet men man måste ju begränsa antalet streck för att ha råd. Garderingsstrecken hamnar på 2 Gidde T.H. som Thomas Uhrberg var positiv på före loppet senast och 5 Access Tooma, men när vann Tommy Hanné ett V75 lopp senast? 3 Big Star och 11 Joel Cortina platsar också på min kupong.

Avd 7. Här kommer mitt tredje enkelstreck och utan att darra på manschetten så hamnar det på 4 Livi Barcelona. Han satt fast med rubbet kvar senast men nu får han ett lopp utvändigt i andra eller tredjepar och blåser förbi på upploppet. 3 Steel Pepper är snabb nog att ta ledningen men hästen har sprungit in nästan en miljon och motståndet blir bara hårdare och hårdare. Han är dock det naturliga motbudet till min vinnare. 10 Global Investment har också toppform enligt stallet men läget sätter ner chanserna. Blir det tempo på tillställningen så är han inte borta. Men som sagt jag spikar 4 Livi Barcelona.

Lycka till alla travspelare som brukar läsa mina idéer och glöm inte att det kan bli stora pengar på V75 även om två superfavoriter vinner.

Inga kommentarer: