lördag, februari 14, 2009

Dags för en V75:a?

Den här gången skall jag sticka ut hakan ordentligt. Jag känner att jag är på G nu, det är bara att kolla förra veckans analys. Sätter man inte sjuan den här gången får man nog överväga andra alternativa fritidssysselsättningar än att spela V75.
Det vimlar av enkelstreckskandidater, det är bara en nackdel och det är att de flesta är solklara favoriter vilket gör att utdelningen inte blir någon höjdare om de vinner.
Nä, här gäller det att hitta alternativ som rensar i kuponghögen. Två favoritfall och en eller annan skräll så handlar det om sexsiffrigt. Det gäller bara att tänka rätt och se till att strecken hamnar på de rätta ekipagen.

Kommentarer lopp för lopp.
Avd 1. I första avdelningen startar Norges bästa häst, 5 Maid For Tag och det mesta talar för ” spets och slut”. 2 Camilla Highness har inte startat på ett halvår och behöver lopp i kroppen. 10 Fama Currit har läget emot sig. Svårast emot min vinnare tror jag att 9 Trophy Stand blir. Jag börjar med ett enkelstreck eller ett tvåhästarslås.

Avd 2. 7 Einar Celeber övertygade senast i första starten för Kari och även om motståndet nu är hårdare så måste han ha en god chans att upprepa segern. Får han svar från start kan han möjligen vara en favorit i fara och det kanske inte är helt fel att gardera. Ett streck för 3 Temanyl behöver inte vara bortkastat. 1 Quartermaster, 4 Hook Broline och 2 Vourrek Sund är inte heller slagna på förhand, liksom 6 Le Voyou som har tre raka segrar i raden. Det troliga är dock att 7 Einar Celeber står som segrare då krutröken lagt sig.

Avd 3. Gulddivisionen är ingen höjdare, det syns att de bästa hästarna väntar på bättre tider. 4 Crown Kemp seglar upp som klar favorit efter vinsten senast. Värmningen var bedrövlig men i loppet fungerade han. Jag är inte säker på att han tar sig förbi 1 Benny Palema från början och då är han sårbar. 8 Order By Fax avslutade fullt godkänt senast och är nog nära toppformen nu. Med en hyfsad löpning kan han överraska till glatt odds. I övrigt varnar jag för 5 Kocabar och 11 Intoxicated. Jag tror att man klarar sig med streck på denna kvartett.

Avd 4. 3 Carmen Launcher är en häst som Peter Untersteiner håller högt och var storfavorit på V75 för två omgångar sedan, men blev då utkörd efter att ha orsakat två omstarter. 7 Manstone’s Rose har det strulat för och han är bättre än vad programraden visar. Han är startsnabb och kommer han till ledningen leder han länge. Stallets bästa chans i omgången enligt Stig H. 9 Bourbon Tooma vann via open stretch senast, 6 OJ’s Nasdaq har form och kan nog överraska med ett bra löpningsförlopp liksom 1 Don Cacade som kommer från ett riktigt formstall.

Avd 5. Loppet är ett kraftprov över 3100 meter i denna lopptyp brukar hästarna på sista volten ha fördel. Nu verkar det som om 9 Derby Clipper, som startar från mellanvolten, skall vara stenklar enligt tränaren, Jan Hellstedt. 8 Jean Dobel, från samma läge kanske är värst emot?
Missar någon av de nämnda så räknas 14 Hoof Beats, 13 Super Goal, 11 Bowling Inferno och 12 Cadeau K. Frågan är man kan lita på Janne Hellstedt?

Avd 6. 2 Verdi Sund får bli min vinnare men jag har respekt för 1 Access Tooma och 9 Bob Hope som tränas av Timo Nurmos. 4 Jens Peter Hornline har läge och form för att överraska. Man kanske inte heller skall räkna bort 6 Witness To History?

Avd 7. V75 avslutningen ser starke 2 Superior As som favorit och han körs nog till ledningen och sedan drar han i hårt tempo. Per Lennartsson är mycket nöjd med 3 Leading Lantern och med ett lopp i rygg på ledaren kan han ha en speed på slutet. Jag varnar också för 11 Cash Winning Vita, Energy Ås och 6 Max Hugo om favoriten skulle ha en dålig dag.

Inga kommentarer: