lördag, februari 21, 2009

I dag skall vi vara med och dela på miljonerna

Förra veckans analys var på gränsen till klockren. Tyvärr blev det som jag befarade, en favoritparad och låg utdelning. Men inget ont som inte har något gott med sig, en dubbeljackpott tackar man inte nej till.
Axevalla bjuder på en spännande omgång idag och en ensam vinnare kan ta hem mer än 65 miljoner. Effekten av dubbeljackpotten gör att det blir ca tre gånger så mycket på sju rätt i förhållande till en vanlig omgång.
I likhet med förra veckan så finns det även idag en handfull storfavoriter men det känns även som om det skulle kunna skrälla i några av loppen. Siktar man på de stora pengarna så går det inta att fegspela och spika tre storfavoriter, lite chanser får man ta. Samtidigt gäller det att inte krångla till det utan acceptera en eller två favoriter om man tror på dem.

Kommentarer lopp för lopp.
Avd 1.
Här startar Peter Untersteiner sin nya stjärna 8 Rocket Power och även om läget är bekymmersamt så känns det svårt att gå emot honom i tipsen. Distansen och Axevallas långa upplopp är faktorer som, utöver formen, talar för en mycket god chans. 7 Teaser Elegance är den som blir svårast emot och tidigare prestationer inger respekt. Ulf Ohlsson kör med flyt för tillfället och kan han hålla upp ledningen och få bestämma tempot ett varv så är inte heller 1 Outlaw Hall borta. Jag väljer dock att låsa loppet med de två förstnämnda.

Avd 2. Avdelning två är ett stolopp med voltstart och en häst på tillägg. 1 Kan Du Candy, 5 Ninotchka och 6 Samba Kebell får tillmätas de bästa chanserna på startvolten men man kan inte räkna bort tilläggshästen 11 Quantum Joyride som kan profitera på att loppet körs i ett högt tempo. Jag streckar även 3 Hilda C. D, 7 First Out och 8 What’s Going Ås.

Avd 3. Gulddivisionen är blekare än vanligt, men så är det under den här årstiden. 4 Finders Keepers har dunkel form efter starterna i Frankrike men normal springer han i kringlor runt det här motståndet. Han verkar normal i träningen men Åke tycker att han är svårbedömd. Eftersom stallkamraten 2 Benny Palema sannolikt körs till ledningen så får nog 4 Finders Keepers överta och med ett sån’t scenario har jag svårt att se några hot. Jag bedömer det vara ett bra spikförslag. 3 Ima Super Crown och 6 Go On Pale har form och form brukar slå klass men…….

Avd 4. Klass lll-försöket startas med voltstart och körs över 2640 meter. 10 Persos Seeman är storfavorit på strecken men läget är inte det bästa och jag tycker loppet är vidöppet bakom favoriten, så här tar jag nog med 8-10 hästar på kupongen och hoppas på en riktig susare, varför inte 12 Bella Bar?

Avd 5. Här bjuds vi på ännu ett stolopp med tillägg, men över 2600 meter den här gången. 2 Senorita Rosita föregås av ett gott rykte och med felfri avgång får väl chansen anses stor att hon vinner loppet. 4 Absolut Fin tillhör också de mer betrodda liksom 14 Stardust Night. Jag är lite rädd för att startspåren 2 och 4 kan ställa till det för favoriterna och garderar loppet. Flera av medias spelexperter har spikat 2 Senorita Rosita men jag har inte för vana att enkelstrecka ston och framför allt inte om de startar från spår två och fyra.

Avd 6. Autostart över 1600 meter talar för startrusning och högt tempo vilket gynnar hästarna med bakspår. Jag är inne på att 11 Gratiano kan få loppet. Jag streckar även 12 Tamil Image, 5 Rakas och 6 Lucky Luke. Favoriten 5 Rakas har svikit på slutet och får visa bättring innan man vågar tro helhjärtat på honom.

Avd 7. Jag avslutar med att spika 3 Cash Winning Vita och tror att han leder runt om. Skulle det vara så att Björn Goop svarar ute Åke, vilket inte går att helt utesluta, kommer även bakspårshästarna 10 Leading Lantern, 11 Martin L. Sisu och 12 Hoity Toity Face in i bilden. 10 Leading Lantern gjorde ett bra lopp i skymundan senast och höll farten över mållinjen.

Skulle jag vara fel ute idag får jag väl skylla på solsting eftersom jag är tillbaka i Thailand och termometern visar på 35,9 grader.
In i det sista har jag varit osäker på om jag skall singelstrecka avd 1 och 3 eller avd 3 och 7 men nu blev det som det blev.
Att jag är i Thailand innebär också att vi har en tidsskillnad på sex timmar vilket i det här sammanhanget innebär att om jag lägger ut kommentarerna kl 18.00 så innebär det 12.00 svensk tid.

Inga kommentarer: