tisdag, februari 17, 2009

Framme i Bangkok

Vilken omställning, från minus 20 grader i Sverige till plus 34 grader i Bangkok känns verkligen i kroppen. Mycket sova på planet mellan Helsingfors och Bangkok blev det inte heller. Vi hade fyra festande finnar på raden bakom oss och de somnade inte förrän vi gick in för landning. Ett tag funderade jag på att bunta ihop dem och dumpa dem på närmaste mugg, men vid närmare eftertanke kom jag underfund med att jag hade oddsen emot mig och avstod. De var fler, de var yngre och de var större så det var bara att svälja förtreten.
Vi bordade en taxi utanför flygplatsen och sedan var det som vanligt – en presumtiv F1-förare vid ratten. Jag gjorde dock klart för honom att det inte var aktuellt med någon dricks om han inte lättade på foten. Sedan gick det inte fullt så fort och vi kom välbehållna fram till hotellet även om det kändes som om jag trampat på hans yrkesheder.
Den här gången var det ett hotell som vi inte hade någon tidigare erfarenhet ifrån, Nice Palace heter det. Jag konstaterade omgående att namnet inte var det mest passande på bygget. Är man van att bo på Asia så handlade det om en viss standardsänkning. Det var väl inte ett ”lopphotell” direkt men det var ganska nedslitet. Men här betalar man 500 bath för en natt och på Asia kostar det 2500 bath så det får duga den här gången. Det är väl kanske inget som man rekommenderar till några av sina bättre vänner direkt.
Okay, de talar engelska, har hiss, restaurang, bell boys och hotell-taxi så jag låter nog lite överdrivet negativ.
Efter incheckningen så åkte vi till järnvägsstationen för att köpa biljetter till Surin i morgon. En ny F1-kandidat som trixade sig fram i trafiken agerade chaufför till tågstationen.
Det var inga problem att få biljetter enligt önskemål och efter det så blev det ett kort besök på MBK och därefter så åt vi middag på en liten restaurang i närheten av hotellet.Efter det så tog tidsomställningen och bristen på sömn på flighten ut sin rätt och vi somnade ovaggade och jag drömde att jag knölade ihop fyra finnar i en packlår och skickade alltihop till en återvinningscentral.

Inga kommentarer: