lördag, februari 28, 2009

Håller turen i sig?

Veckans omgång, på Åby-travet, ser lite halvklurig ut även om en megafavorit inleder dagen. Torskar Orso så är ca 90 procent av kupongerna borta från sjurättspotten. Det är nog inte realistiskt att hoppas på någon jätteutdelning den här gången eftersom det finns några halvklara i en del av de övriga loppen också. Men jag har haft fel många gånger så osvuret är bäst.
Det verkar vara en omgång där man kan gå kort (2-3 streck) i flera avdelningar och komplettera med några riktiga kantbollar, knäppa händerna och hoppas.

Kommentarer lopp för lopp.
Avd 1.
Här startar årets (hitintills) största favorit 8 Orso. Det finns ingenting som pekar på att han inte är i samma form som han varit vid tidigare V75-framträdanden. Men skulle han förlora så är det helt andra pengar på gång. Det enda negativa man kan framhålla är att han startar från ett åttondespår. Det naturliga motdraget är 3 Acces Tooma men Tommy Hanné verkar helt ha tappat stinget och svarade för en riktig bortkörning senast. Han kanske är tillräckligt tokig för att försöka hålla ut 8 Orso? 4 Heavy Flamingo har svarat för några bra insatser på slutet och näst senast slog han Livi Barcelona och Joel Cortina men att tro att han skall vinna loppet är kanske långsökt? Det känns kittlande att gardera, men…..

Avd 2. Den av 6 Going Southwind och 7 Soldier Thrust som tar ledningen vinner troligen loppet. Med tanke på open stretch lär det inte heller bli någon långdragen körning om ledningen. 3 Mingla och 9 I’m Alone Face har kapacitet att blanda sig i striden och 5 M.T. Calvados kan överraska med ett optimalt lopp och därmed är jag uppe i fem streck.

Avd 3. Guldspecialen är ett riktigt skitlopp och propositionen talar för hästarna på startvolten. Men kvaliteten på dessa är väl inget man jublar åt precis. Jag har också en känsla av att distansen kortsluter propositionsfördelen. 5 Joel Cortina är väl den tänkbara vinnaren från startvolten och han lär släppas till ledningen och är sedan hästen att slå. 9 Narval De’cajeul har inte visat något av värde sedan han kom till Sverige och hans chans är väl att köra fram och hålla uppe tempot. Stallat verkar dock hysa visa förhoppningar och enligt uppgift går han barfota idag. 8 Caramba Hall är i mina ögon bästa hästen och med lite tempo och fritt i tid så vinner han det här. Det kan vara ett alternativ till enkelstreck annars är det tre streck som gäller.

Avd 4. Här har vi ett riktigt getingbo och jag streckar halva fältet. 3 Rumbleinthedjungle får bli min förstahäst. 5 Spacechip Broline och 2 Leonard East är säkert inte sämre och jag blir inte förvånad om någon av dem är först i mål. Varning utfärdas för 6 Mellby Sensation som svarade för en bra insats på Valla senast. Se också upp för 11 Dr Brodde och 8 Goden Boy Vint (trots kusken). Förhoppningsvis har jag fått med vinnaren i denna sextett men jag är inte säker.

Avd 5. 1 Carmen Launcher vann med ett nödrop senast, som storfavorit och efter ett förmånligt löpningsförlopp. Hon är en favorit i fara enligt min mening. Tilläggshästarna har fått ett ofördelaktigt utgångsläge och jag koncentrerar mig på hästarna på startvolten. Jag nöjer mig dock med tre hästar och tar även med 6 Mulliga Ullis och 10 Babakova Bob. Det finns en risk att jag är ute på hal is här, men det får jag ta i så fall.

Avd 6. 6 Trubadur har gått upp en klass och lär behöva loppet. 2 Fiona Southwind är startsnabb och kan leda från start till mål. Utmanar gör i första hand 5 Casander Boy och 9 Redford Tuna. 4 Saint Cloud skall nog inte heller avfärdas för lättvindigt.

Avd 7. 9 Bonus Käll verkar ha hittat fjolårsformen och blir min förstahäst i loppet. Han har dessutom rygg på favoriten 2 Qalentino vilket inte är någon nackdel. 2 Qalentino verkar bli storfavorit, men med en tvivelaktig rad och endast två segrar i fjol så köper jag inte det. 8 Boy Toy har överraskat sedan han återkom till Bergharn och skall ses med bra chans trots läget. Vid överpace dyker även 10 Catch The Flax och 11 Max Hugo upp på målfotot.

Inga kommentarer: