tisdag, april 27, 2010

Lugnet före stormen i Bangkok?

Det blev inte alls rätt i torsdags när jag skrev om granatattacken i Bangkok. Jag fattade alldeles fel när jag tittade på TV-nyheterna och det är bara att försöka lära sig mer av språket.
Det var inte militären som avfyrade granaterna utan någon eller några som kommit över militära vapen. Granaterna skall ha avfyrats in ifrån det område som rödskjortorna ockuperat enligt militära sagesmän.
Jag har avvaktat lite med skrivandet dels på grund av att jag haft andra aktiviteter på gång dels att jag bringats uppfattningen om att något skall hända och att jag då kan ha färska nyheter. Så har det varit sedan i lördags och ännu har inget hänt trots att regeringen lovat att man skall driva bort ockupanterna som nu barrikaderat sig mitt i de centrala affärskvarteren. Travar med bildäck, spetsade bambukäppar och andra föremål omgärdar ockupanternas ”läger”.
Bland rödskjortorna finns många barnfamiljer och äldre människor och det är lätt att tänka sig att de betalas för att demonstrera. Där föreligger dock ingen skillnad vad avser gulskjortornas demonstrationer och ockupation av regeringsbyggnader och flygplatser för två år sedan.
Om utvecklingen går åt det hållet att militären tar i med hårdhandskarna så är risken överhängande att det blir ett blodbad. Då handlar det om modern vapenteknologi mot gatstenar och slangbellor.
Positionerna är helt låsta och även om det ryktas om hemliga förhandlingar och kontakter så har parterna inte kommit varandra närmare. Mycket verkar handla om vilka som skall ha makten att utse en ny arméledning i höst.
Den Thailändska regeringen har ett hårt tryck på sig för att få slut på oroligheterna och ena landet. FN och regeringar i Asien och i väst har uppmanat parterna att göra allt för att uppnå en fredlig lösning.

Det senaste som hänt är att rödskjortorna blockerat spåren för skytrain-trafiken på flera ställen under dagen, vilket bland annat ställt till stora problem för Bangkoks innevånare och deras möjligheter att ta sig till och från jobbet. Man har även uppmanat människor ute i landet att förhindra truppförflyttningar till Bangkok. Gulskjortorna har också blivit mer aktiva och inför morgondagen har det utlovats motdemonstrationer. Den största risken ligger nog i sammandrabbningar mellan de båda fraktionerna.

Inga kommentarer: