onsdag, oktober 20, 2010

Som vanligt händer det saker...

Nu har vi varit här några veckor och som vanligt har det hänt en hel del medan vi varit i Sverige. Allting växer, även ungarna och minstingen är nog fem centimeter längre än när vi senast sågs. Han fyller femton i mars och det märks, han har fått en grövre röst, intresset för det andra könet har påtagligt förändrats och fotbollen för nu en mer undanskymd tillvaro. Han har även försökt tuffa till attityden mot Yaya. Men morsan är tuffare så än gör han inte som han vill.
Träd, buskar och allt grönt växer värre än maskrosorna i Sverige, så det har varit lite jobb med att ”rensa i rabatterna”.
Väggen mellan duschrummet och matsalen var vattenskadad och enligt tillkallad ”expertis” så berodde det på att ett vi hade ett läckage på ett plaströr i väggen. Själv misstänkte jag att det kom utifrån på grund av allt regnande. Väggen var nämligen torr, vilket den inte borde vara om vi hade en läcka där det läcker hela tiden.
Men i Thailand vet thailändarna bäst, så utan större protester accepterade jag förklaringen. Problemet var att man måste ta bort kakel och leta efter läckan. Eftersom jag planerat att kakla om duschrummet så var det inte något problem för mig. Riv ut hela rasket, kakel på väggarna, klinkers på golvet, toalettstol, handfat och allt annat som brukar finnas i ett duschrum.
Någon kanske undrar varför jag kalla det ”duschrum”. Till det finns en enkel och logisk förklaring eftersom vi har ett badrum i den änden av huset.
Det känns bra då man får ett fast pris, en muntlig offert på omfattningen av jobbet och vi är överens om vad som skall göras. Att det sedan visar sig att man använt cement i stället för kakelfix när man kaklat är ju inte mitt problem. Det tog några dagar för två man att få bort alltihopa. Men nu är det gjort och nu så skall jag kakla och lägga klinkers. Jag vill nämligen ha en viss kvalité på den delen av jobbet.
Väder och vind sliter otroligt på allting här borta. Luftfuktigheten gör att dragkedjorna i kläderna rostar om man inte sprutar på lite symaskinsolja. Husgrund och husfasad tar stryk av regnandet, värmen och solen och nu har jag ledsnat på att måla varje gång jag kommer hit. Nu har vi klätt husgrunden med skiffersten och hoppas att det skall underlätta underhållet.Stenen kostar fem bath per kilo och för monteringen betalar vi 250 bath per kvadratmeter, ett överkomligt pris, milt uttryckt.

Inga kommentarer: