onsdag, januari 26, 2011

Ett ovälkommet besök…

Helt plötsligt dök det upp två trojaner i min dator, men som tur är har jag ett bra antivirussystem i Avast. Dessutom har jag Widows Defender så det var inget större problem att spåra dem och ”döda” dem. Problemet är att jag inte vet hur de tagit min dator i besittning. Nu har jag rensat bort en del av de senaste mailen i inkorgen för att vara säker på att de inte dyker upp igen om eller när jag öppnar mailen igen.
Även om det inte är alltför svårt att bli av med skiten så tar det flera timmar att scanna allt i datorn. Nu var väl inte de här alltför giftiga, nästa gång kan det vara värre och att få en massa data och foton förstörda är väl så nära en katastrof man komma på den här nivån.
Hitintills har jag kört backup en till två gånger i veckan och frågan är om man skall börja göra det varje dag.

Inga kommentarer: