onsdag, april 18, 2012

Songkranfirandet 2012.....


Sistlidna veckoslut firade man Songkran på vår breddgrad. Det är det thailändska nyårsfirandet och då är det mesta stängt och tillbommat här. Familjemedlemmar som bor och arbetar i Bangkok återvänder hem till sina familjer och det blir ett intensivt firande under tre dagar. Tyvärr så händer det många trafikolyckor under denna helg och många människor omkommer.
Bilden är från förra årets firande
Från att ha varit en religiös högtid har nu vattenskvättandet tagit över nästan helt. Bevistas man utomhus under helgen gäller det att inte vara finklädd och att ha plastat in mobiltelefon och plånbok samt att ha ett vattensäkert armbandsur.
Själv höll jag mig inomhus större delen av tiden och de tillfällen jag måste ge mig ut använde jag bilen i stället för motorcykeln.
Det är också en helg när gamla oförrätter och dispyter flyter upp till ytan. I den by varifrån Yayas mamma kommer ifrån råkade två tonåringar i luven på varandra varav den enes pappa blandade sig i bråket vilket resulterade i att han blev ihjälskjuten. Så allt är inte bara fest och glam under nyårsfirandet. För egen del känns det skönt att det är över.

Inga kommentarer: