måndag, april 09, 2012

I helgen hettade det till….


Lime-frukter i årsgammalt träd
Det var ett stort partaj hemma i hustruns by i helgen. Bland annat så var det sång och musik och även Thai-boxning där de yngsta utövarna bara var fem år gamla. Marknad med mat och dryck var naturligtvis en självklar del. Det hade ingenting med vårt påskfirande att göra men det fanns ändå en viss religiös prägel på arrangemanget då det anordnades innanför templets murar.
Jag hade tyvärr inte möjlighet att delta då jag var upptagen av V75-tävlingerna på Romme under lördagen. Men Yaya och barnen åkte hem till farmen redan på fredag morgon.
På söndag förmiddag anslöt även jag och Zippo men då var det mesta över och det blev bara en massa arbete. Zippo älskar att springa omkring på de ytor som omger Yayas hus och dessutom har han hittat en dypöl som han svalkar sig i vilket inte är något vi andra i familjen uppskattar.
Durian-frukter i ett äldre träd
Jag har försökt göra så mycket som möjligt för att underlätta den manuella bevattningen av fruktträden men vattentrycket är dåligt och det är ingen fart på vattnet vilket gör att det tar lång tid att vattna då det handlar om mer än 80 träd. Det är bara att inse att det behöver investeras i ytterligare en vattentank och kanske en pump till för att få fart på trycket.
Medan jag sysslade med detta så klippte Yaya ned en massa buskar och sly. I vanlig ordning så skulle det även eldas. Kvistar, grenar, sopor och annat skräp bränns upp, kompost är det ingen som hört talas om här borta. 
Tänt var det här!

Hon fick bra fart på brasan och plötsligt så brann det lite överallt. När det spred sig till trädtopparna ca fem sex meter upp i luften började jag fundera på brandkåren. Jag vet inte ens om det finns någon brandkår något så när i närheten. Med ett vattentryck som knappt når en och en halv meter upp så kändes det kört. Men några grannar kom och hjälpte till och där stod de med vattenhinkar och skopor och kastade vatten på eldhärdar fem, sex meter upp i luften medan andra rensade undan allt brännbart på marken. Otroligt nog fick de elden att slockna till slut och man kunde dra en lättnandes suck.

Inga kommentarer: